Analytička Jana Klímová: Více než cla škodí firmám chaos, který Trump vytváří. Proč to byznysmen jako on dělá?
Americký prezident Donald Trump zavádí od 2. dubna cla ve výši 25 % na dovoz všech automobilů, které nejsou vyrobeny ve Spojených státech. Jak budou reagovat evropské automobilky? Jak se změna dotkne českého sektoru? A v čem se může ochranářská politika Donaldu Trumpovi vymstít? Analytička Jana Klímová ještě vysvětlí, jakou příležitostí mohou být pro tuzemský průmysl plánované vyšší výdaje na obranu, i to, co brzdí podpis smlouvy na dostavbu Dukovan.
„Více než samotná cla škodí automobilkám, a potažmo celému byznysu, neustálé změny, které Donald Trump provádí. Chaos a nepředvídatelné prostředí je pro firmy to nejhorší, co může být. Když totiž nevíte, co bude, nemáte chuť investovat nebo dělat strategické plány,“ podotýká v pořadu Jak to vidí… hlavní ekonomická analytička Českého rozhlasu Jana Klímová.
Byznysu nepřispívá ani zhoršená bezpečnostní situace, na kterou reaguje celý svět, ale především Evropa. „Je to koktejl, který potom vede k takovým reakcím, jako jsou prudké propady akcií velkých automobilek. Otázkou je, proč to byznysmen, jakým Trump je, dělá.“
Proč to Trump dělá?
Podle Klímové je to dáno jeho ochranářskou politikou. „Evropa Trumpa nezajímá. Všechno je to vzkaz dovnitř Ameriky. Všechno, co Trump dělá, má Americe pomoct. Americkým dělníkům vrátí práci tím, že ochrání trh před dovozy. Uleví Američanům od daní a výpadek dorovná dovozními cly. Zároveň zlepší finanční situaci státního rozpočtu Spojených států, který je velice zadlužený. Myšlenka v tom tedy je. Nicméně je rozdíl, když děláte chaos ve svém malém byznysu, a když ho děláte ve světovém měřítku.“
Čtěte také
Zda budou cla trvalou změnou, je v případě Trumpovy administrativy těžko predikovatelné. Pravděpodobný scénář podle analytičky je, že Amerika teď bude testovat, jaký zavedená cla mají efekt.
„Z dlouhodobého pohledu ale ochranářská politika nikdy nevede k ničemu dobrému. Země, kde se uplatňují ochranářská opatření, dříve nebo později ztratí konkurenceschopnost vůči světu. Známe to z minulosti. Největší rozvoj globálního obchodu a růst ekonomik nastal ve světě koncem 80. let, kdy se v řadě zemí uvolnily obchodní bariéry.“
Dopad na české automobilky
Nová americká cla na dovoz automobilů by měla platit od 2. dubna. O měsíc později by se měla přidat cla z automobilových dílů. Dopad na český automobilový průmysl bude podle Klímové nepřímý, ale citelný.
„Podle statistik směřovalo do Spojených států v roce 2023 jen 0,8 % českého automobilového exportu za asi 10 miliard korun. Přesto budou mít cla významný dopad na řadu českých dodavatelů dílů a služeb. Jsme totiž velkými subdodavateli německých firem, kde je situace jiná. Pokud bude mít Německo omezený exportní trh, bude samozřejmě omezovat i poptávku po dílech a službách v Česku,“ uzavírá Jana Klímová.
Související
-
Ekonom Kovanda: Trumpova cla? Česko mohou postihnout nejvíc. Přijdeme až o 55 tisíc pracovních míst
Co Česku přinese návrat celních bariér ve světovém obchodu, které postupně přicházejí s vládou Trumpa? Staneme se svědky konce globální ekonomiky? Odpovídá Lukáš Kovanda.
-
Ekonom: Obklopí-li se USA celní bariérou, zareagují i ostatní. Životní úroveň Američanů poklesne
Donald Trump se po čtyřleté přestávce vrátí do Bílého domu. Jak se jeho mandát promítne do vztahů s Evropou? A co se stane, když USA obklopí celní bariéry?
-
Ekonomka Švihlíková: Když do toho Trump bouchne, nemusí ze světové ekonomiky zůstat kámen na kameni
Nastupující americký prezident Donald Trump oznámil záměr uvalit na zboží dovážené z okolních států vysoká cla. Jak to zamíchá kartami domácího i světového hospodářství?
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.