Chrám nedokončený víc k nebi jásá. Poslechněte si hudbu a příběhy nedokončených děl velkých skladatelů

11. červen 2023

Citát z básně Antonína Sovy je vetknut coby motto Poledních koncertů, které se věnují velmi specifickému segmentu klasického repertoáru. Skladbám, které jejich autoři nestihli, nebo z jiných důvodů nemohli dokončit. Některé na sebe necháme dolehnout v jejich „dokonalé nedokončenosti“ (co lze přidat ke dvěma geniálním větám Schubertovy Nedokončené?), jiné se zaskví citlivě přioděny cizím rouchem.

Třeba Schubertova Klavírní sonáta Reliquie v dopracování Ernsta Křenka, Mozartovo (a Süssmayrovo) Requiem v revizi a s dokomponovanými partiemi z pera Roberta Levina nebo Mahlerova Desátá dokončená Deryckem Cookem. Druhý, úterní díl série nabídne zážitek zcela mimořádný: Po první větě Beethovenovy Desáté, kterou v 80. letech minulého století ve své hypotetické rekonstrukci představil muzikolog Barry Cooper, zazní věta třetí a čtvrtá. Ty na základě Beethovenových sporých skic k tomuto dílu složila umělá inteligence. Vyrovná se těm největším géniům klasické hudby, nebo se má ještě co učit? Poslouchejte a odpovězte si sami.

Spustit audio

Související