Členství ve Fóru dárců

10. srpen 2004
Vaše téma

Po celý den jsme mluvili o tak zvaných deemeskách, tedy krátkých textových zprávách, kterými můžete přispět na charitu. Závěrečný souhrn připravila Eva Hůlková, která mluvila s Veronikou Brůhovou z Fóra dárců. To členství je povinné nebo je to nabídka?

Veronika Brůhová: To členství ve Fóru dárců je dobrovolné, každá nadace nebo firma si může dobrovolně zvolit, zda se stane členem té či oné asociace, to znamená Fóra dárců. Podmínky členství jsou nastaveny tak, že ukazují na to, že ta organizace, která do Fóra dárců vstoupí, tak je transparentní, má za sebou nějakou delší tradici dárcovství a navíc ještě nad takové ty zákonné normy přijme ještě etický kodex, který ji zavazuje chovat se v podstatě ještě jakoby nad rámec zákona.

Takže to je docela zajímavá zpráva pro potencionální dárce, pokud chtějí nějaké nadaci něco dát a zjistí, že jsou tedy členem, tak je to takový jako bonus navíc, jestli to dobře chápu?

Veronika Brůhová: Ano, je to taková značka kvality v podstatě, je, to znamená, ten dárce ví, že ta nadace je nějakým způsobem prověřená, že vedle toho, že plní svojí roli, ještě myslí v podstatě na celou tu nadační komunitu, myslí v širších souvislostech, ale i se chová eticky a třeba na našich webových stránkách o ní ten dárce může najít informace o tom, jestli a jakou má výroční zprávu, také o tom, že má splnění povinný audit, nějaké další náležitosti. A u nás se dozví i informace o nějakých historických souvislostech, o tom, co ta nadace má za sebou a podobně.

Tady jde taky o to, že firmy radši se blýsknou někde při sportovních utkáních, že než aby dávaly peníze na něco, co třeba není tolik vidět a v tom asi tedy spočívá váš úkol, nějak lobovat tady pro tu věc.

Veronika Brůhová: Snažíme se, snažíme se hodně, samozřejmě jsou pořád firmy, které preferují velká loga na stadionech a na dresech například fotbalových hráčů, ale jsou firmy, které už jsou mnohem odpovědnější. Samozřejmě vedle svých velkých sponzorských aktivit mají i velké aktivity, které jsou čistě dárcovské, které nejsou na efekt a které se snaží dělat odpovědně. To znamená přispívají skutečně na potřebné účely, vedle handicapovaných dětí přispívají i na životní prostředí i na komunitní rozvoj či na seniory. Příslib mezi těma firmami už je, samozřejmě bohužel musím říct, že velká většina těchto firem jsou stále nadnárodní korporace. Máme pár českých výjimek, ale pořád ta tradice dárcovství přichází více z venku.

Poslední otázka přímo pro vás osobní, proč to děláte, co vám to dává?

Veronika Brůhová: Já jsem vždycky věřila v to, že o všechno se ve společnosti nemůže starat stát a že by lidé měli mít v soukromí prostor realizovat se v takových aktivitách, jako je, jako je dobročinnost, jako je neziskový sektor a občanská společnost. A taky vím, že ve společnosti existuje řada skupin, na které ten stát v podstatě nedosáhne, o které se starat nemůže a myslím si, že tuto roli by měly přijmout nadace a charitativní organizace a proto se angažuji v té oblasti v podstatě již 6. rokem.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: ehů
Spustit audio

Více z pořadu