Dosluhující družice Kepler opět překvapila. Objevila první exoplanetární měsíc?

4. říjen 2018

Astronomové možná objevili první exoměsíc. Jde o satelit planety, která obíhá kolem jiné hvězdy, než je naše Slunce. Od Země je střed této soustavy vzdálený 8000 světelných let.

Přestože vědci už v hlubokém vesmíru objevili přes tři a půl tisíce exoplanet, hledání jejich měsíců je mnohem náročnější disciplínou.

Objekt, který by mohl být prvním objeveným exoměsícem, už tým amerického astronoma Davida Kippinga zkoumá od loňského léta. Prvotní data ze sondy Kepler vědci ověřovali pohledem do Hubbleova teleskopu, ale s tvrzením, že našli první exoměsíc, jsou ještě opatrní.

„Objevit měsíc je velice obtížné, už jen samotná planeta obíhající kolem hvězdy se projeví v Keplerových datech jako nepatrný pokles jasu hvězdy. Měsíc, který je mnohem menší než planeta, prakticky už vidět nelze,“ vysvětlil v Dnešním Plusu astronom Štefánikovy hvězdárny Stanislav Poddaný.

Objevy exoplanet a jejich měsíců hrají důležitou roli v našem tázání po životě ve vesmíru. V naší sluneční soustavě hrál Měsíc velice významnou roli při vzniku života na Zemi. Takže když už jsme schopni dnes objevit planety, tak dalším logickým krokem je snažit se najít jejich měsíce a pak se zaměřit na to, jestli by takové planetě mohl být život.
Stanislav Poddaný

Pro potvrzení, že se skutečně jedná o měsíc, astronomové potřebují měření na dalších dalekohledech. „A podařilo se jim objevit pokles jasu hvězdy, který nastal dřív, než bylo vypočítáno, pokud by planeta obíhala kolem planety sama.“

„Také nic nenaznačuje tomu, že by v pozorované hvězdné soustavě mohly být další planety, takže jediná věc, která by mohl urychlit oběh planety, je měsíc, který kolem ní obíhá.“

Zmíněný Keplerův teleskop už několik let přesluhuje. „Nejčernější scénář je ten, že žádná data z družice už nedorazí, protože dalekohledu dochází palivo a čeká se na to, jestli se podaří vůbec stáhnout data za poslední měsíc.“

„Pokud se to podaří, tak bude Kepler pozorovat další hvězdy, ale to už vážně asi bude naposled,“ odhadl astronom.

00873109.jpeg

Ten připomněl že Kepler neobíhá kolem Země. „Má vlastní oběžnou dráhu kolem Slunce. Jeho původní mise, kdy sledoval objekty na rozmezí souhvězdí Labutě a Lyry, už byla zrušena, protože přišel o jednu svou část. V současnosti sleduje různé hvězdy na obloze a čeká se, až se natočí směrem k Zemi, abychom z něj mohli stáhnout data.“

„Teleskop TESS, který nahradí dosluhující dalekohled, zatím funguje zdárně. První výsledky pozorování už máme a vypadá to, že to bude zdatný následník družice Kepler,“ konstatoval Stanislav Poddaný.