Dovoláte se na ni za každé situace a vždy zdarma. Tísňová linka 112 v Česku funguje už 20 let

12. únor 2024 08:36

Dopravní nehody, požáry i další krizové situace. To všechno řeší operátoři na tísňové lince 112, na niž se po celé Evropě dovolají ročně miliony lidí. V Česku, kde v ostrém provozu funguje už 20 let, ji obsluhují hasiči. Co všechno musí během služby zvládat operátoři „stodvanáctky"? 

Čtěte také

„Tísňová linka, hovořte prosím.“ Operační středisko hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje, před velkými monitory sedí několik operátorů. Ti v zadní řadě přijímají a třídí hovory na linku 112. Část následně přebírají policisté a nebo zdravotníci.

„Ještě jednou v klidu, rekapitulace. Při volání na tísňovou linku by lidé měli především popsat co se stalo, jestli jsou na místě zranění a někdy i upřesnit polohu.

„Cokoli nám pomůže. Říci, že třeba v dálce vidím komín, nebo že jsem šel kolem nějaké značky, popisuje zkušenosti z tísňové linky Soňa Nováková.

Jí, ani ostatním operátorům, nesmí chybět trpělivost, volající mnohdy bývají ve stresu, mohou být zranění nebo dezorientovaní. „Někdy jsou na nás lidé milí, někdy naopak, protože jsou ve stresu, tak na nás zvýší hlas.

Mezi nejvíce stresující volání patří ty po dopravních nehodách, při kterých jsou mrtví nebo zranění. „A nejhorší pro nás asi je, když jsou tam děti.

Čtěte také

Naopak úsměvné jsou podle Soni Novákové často večerní hovory během víkendových služeb, když volají lidé pod vlivem alkoholu. „A snaží se dožadovat nějaké pomoci a třeba i v tom případě, že chtějí odvézt policií domů, nechce se jim jít pěšky.

Stále častěji řeší operátoři tísňová oznámení z chytrých zařízení, kdy lidé číslo 112 vytočí omylem. Třeba jen proto, že mají telefon v kapse a neúmyslně stisknou některé z tlačítek. Přístroj následně sám zahájí hovor a často současně zavibruje.

Lidé si tak myslí, že jim někdo volá a nějaký čas trvá, než se s operátorem pochopí. „Jsou překvapení, říkají proč mi voláte, já vám nevolám, nepotřebuji vás. A kdo, že jste? Je to občas úsměvné.

Čtěte také

Automaticky mohou vyslat tísňové oznámení i některé chytré hodinky v případě otřesu, teď v zimě třeba při pádu lyžaře na sjezdovce.

„Pro nás je vždy důležitá zpětná vazba. To znamená, hlídejte si mobilní telefony a když vám bude volat třeba i neznámé číslo, může to být někdo z tísňové linky, kdo ověřuje, jestli potřebujete pomoc, dodává mluvčí Krajského ředitelství hasičského záchranného sboru Královéhradeckého kraje Martina Götzová.

V Česku jsou tísňové hovory v případě přetížení nebo výpadku v jednom kraji automaticky přesměrovány na další telefonní centra. Nikdy se tak nestane, že by se člověk v nouzi na linku 112 nedovolal.

Spustit audio

Související