Fenomén NODO. Od Háby přes Cage k Sciarrinovi

28. květen 2018

Ostravský festival nové opery v industriálu i kamenných divadlech, v punkových podmínkách českých možností, v debatě s ředitelem NDM a operním režisérem Jiřím Nekvasilem, šéfem výpravy NDM a scénografem Davidem Bazikou a uměleckým ředitelem Ostravského centra nové hudby Petrem Kotíkem. Připravila Renáta Spisarová.

Ve spojení je síla

V roce 2011 navštěvuje ředitel Národní divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil poprvé festival Ostravské dny nové hudby. O pár dní později kuje v ostravské kuchyni uměleckého ředitele festivalu Petra Kotíka společně s vedoucí speciálních projektů divadla Ditou Eibenovou odvážné plány: založíme festival současné opery, otevřeme vám obě divadla a poskytneme zázemí operního provozu, budeme se konat vždy v sudém roce, kdy má pauzu bienále Ostravské dny. Přehlídku pak pojmenovali NODO, což vzniklo zkratkou New Opera Days Ostrava. Do těchto dní se uskutečnilo v rámci NODO 16 premiér, českých i světových (na premiérách je NODO založené), a v posledním červnovém týdnu tohoto roku přibude dalších šest, včetně nikdy neprovedené opery Aloise Háby. Ostrava si v současné opeře drží český unikát.

Richard Ayres> No.42 (V Alpách) sólo: Lydia Brotherton NODO 2016

Punkové poměry

Dát dohromady na místě během deseti dní šest představení? Pro NODO nic mimořádného. S tlakem na čas, výkon a schopnosti inscenátorů a interpretů a také na nízký rozpočet jsou všichni v Ostravě zvyklí. Zkouškový plán je nastaven od rána do noci, operním orchestrem je Ostravská banda, letos to budou i hráči ONO - Ostrava New Orchestra.

Ti, se kterými na NODO pracuji, jsou na takový zápřah celoživotně připraveni. Snažím se to jen nekazit a přizpůsobit se tempu,“ říká klíčový hráč týmu scénograf David Bazika, který si umí poradit i s obrovským industriálním prostorem v Trojhalí Karolína a s operním režisérem Jiřím Nekvasilem pomáhá i hostujícím inscenačním týmům.

Jeden z fenoménů NODO je také publikum, které se v Ostravě roky formovalo a soudobá hudba jej přitahuje, pořád se ta návštěvnost zvyšuje. NODO je jednoduše správný projekt, na správném místě. Když má něco vzniknout, vždycky se to stane, lidi se navzájem potkají.
Jiří Nekvasil

03648848.png

I nebesa se rozestoupí

Svět legendárních avantgardistů se na NODO prolíná se současnou tvorbou celosvětově známých skladatelů a aspoň jednou operou mladého autora. Letos sahá program nejhlouběji do historie, a to k opeře Aloise Háby Přijď království tvé (1939 - 42).

„Jeho světoznámost k mému překvapení trvá, protože polovina mladé generace skladatelů dnes píše mikrotonální hudbu. V Ostravě jsme se rozhodli udělat Hábovu šestinotónovou operu o třech dějstvích (!), protože se dosud k tomu nikdo neměl. Každému, kdo tu partituru viděl, stály vlasy hrůzou na hlavě. Je to obrovský počin; musíme to slyšet a je úplně jedno, jestli se nám to bude líbit nebo ne,“ poznamenal pro vltavské Reflexe umělecký ředitel NODO Petr Kotík.

Petr Kotík: Musíte si dát pozor na zvuk

Petr Kotík

Za celoživotní skladatelskou činnost a organizační úsilí, jež přispělo k zařazení české soudobé hudby do světového kontextu získal letošní Cenu ministerstva kultury za zásluhy v oblasti hudby Petr Kotík.

V tom je to punkové řešení: vy prostě musíte věřit, že to všechno dobře dopadne, ale to platí jen v případě, že jste maximálně připraveni, jinak vám ta víra nepomůže. Když do toho dáte všechno, tak i nebesa se rozestoupí, v tom je kouzlo celé té věci a taky to napětí,“ nabízí svou zkušenost z NODO David Bazika.

Spustit audio