Hoboj je nositelem emocí, má zdaleka nejblíž k lidskému hlasu, říká Vilém Veverka
Hoboj je podle Viléma Veverky jeden z nejobtížnějších hudebních nástrojů. „Je fyzicky extrémně náročný nástroj a zvládnutí po fyzické stránce vyžaduje velmi dobře disponovaného a připraveného člověka.“
Když dostal Vilém Veverka, dnes jeden z nejznámějších světových hobojistů, nástroj poprvé do ruky, neměl o něm žádnou představu. Což prý bylo dobře, není si vůbec jistý, že by u něj zůstal. „Dnes to považuju za správnou volbu, hoboj se mnou konvenuje jako s člověkem,“ říká. Sžívá se s ním ale stále každý den. Je přesvědčený, že když připustí, že něco nejde, prohraje.
Hobojista sedí přímo v centru orchestru. Hoboj udává jeho celkový charakter, protože jeho barva je specifická. „Vedle koncertního mistra je hoboj první asistent dirigenta. Dává „a“, podle hoboje se ladí,“ doplňuje Vilém Veverka.
Před pár lety z orchestrů vystoupil, pohybuje se v nich jen výjimečně. Měl potřebu další umělecké expanze, což se obtížně slučovalo prací v týmu. „Měl jsem štěstí, že už během studia vznikaly skladby, které mi skladatelé psali přímo ně tělo. Třeba Martin Hybler nebo Jiří Gemrot.“ Jejich skladby patří podle Viléma Veverky k tomu nejlepšímu ve světovém měřítku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.