Inspektorky vyrazily na nákupy. Kontrolují ceny zboží ve slevě i informace na výrobcích

18. leden 2024 11:22

Sleva vůbec nemusí být slevou. Záleží na poctivosti prodejce a pozornosti zákazníků. Obchodníci se v některých případech dopouštějí při tvorbě nových cen chyb, které souvisí s neznalostí pravidel prodeje zlevněného zboží. Dodržování správné informovanosti spotřebitelů kontroluje Česká obchodní inspekce.

Inspektorky z České obchodní inspekce vyrazily na kontrolní nákupy do českobudějovického obchodního centra. Nejprve se zaměřují na cenu zboží, které je ve slevě. „Máme tu ponožky, původní cena 299 korun, sleva 70 procent a konečná cena 89 korun. To je pořádku. Na otázku, po jakou dobu můžeme zboží reklamovat, odpověděli správně,“ popisuje inspektorka.

S pracovnicemi České obchodní inspekce v obchodě jednaly prodavačky Michaela Fejfarová a Aneta Šnorková. „Nezaskočilo mě to vůbec. Tady se neděje nic nekalého, takže není čeho se bát,“ komentuje jedna z prodavaček.

Inspektorky si ještě na konci kontroly vyžádají informace o změnách ceny zboží. „Chceme, aby nám prodávající poskytl cenovou evidenci k těm výrobkům, které jsme si zakoupily. To znamená informace, za jakou cenu nabízel tyto výrobky v době třiceti dnů před poskytnutím slevy. A chceme vědět, od jakého dne slevu poskytuje,“ vysvětlují.

Čtěte také

Při kontrole se ale pozornost neupíná jen na slevy. „Také sledujeme, jestli je tam uvedeno materiálové složení, informace o ošetřování, jestli je v českém jazyce uveden výrobce, dovozce, nebo distributor, velikost, název,“ říká inspektorka.

Tato pravidla platí nejen v kamenných obchodech. „Pokud si prodávající vyloží ta ustanovení nesprávně, nebo má snahu je obcházet, tak nezáleží na způsobu prodeje, na tom, jestli se jedná o kamennou provozovnu, nebo e-shop,“ uvádí ředitelka České obchodní inspekce v Českých Budějovicích Martina Střihavková.

„Důležité je, aby se spotřebitel mohl orientovat podle konečné ceny, aby si zvážil, jestli za tuto cenu chce výrobek koupit, ať je ve slevě, nebo není. Někde totiž může zboží koupit sice mimo slevu, ale i třeba levněji,“ dodává.

V případě, že zákazník dostane klamavou informaci o ceně zboží ve slevě, hrozí obchodníkům pokuta až do výše 5 milionů korun.

Spustit audio

Související