Ivan Hoffman: Hacker je dnes stejně nebezpečný jako náboženský fanatik s nožem
Benešovská nemocnice o víkendu čelila útoku kryptovirem, který paralyzoval její informační systém. Prevencí je jen částečný návrat k offline režimu, myslí si Ivan Hoffman.
Čtěte také
„Zdravotnická zařízení jsou výhodným terčem pro počítačové piráty. Mají často zastaralá bezpečnostní opatření a jsou tím pádem snadno vydíratelná,“ myslí si Ivan Hoffman.
„Tento případ je ovšem trochu komplikovanější, protože benešovská nemocnice si nedávno pořídila nový systém s propracovaným zabezpečením asi za 30 milionů,“ vysvětluje komentátor v pořadu Jak to vidí.
„Potvrzuje se tady, že kriminálník je vždycky o krok napřed.“ Podobným terčem se podle Hoffmana může stát energetická společnost a její sítě, které jsou dnes závislé na komplikovaném počítačovém řízení.
Návrat k offline režimu?
„Do budoucna budeme dělat všechno pro to, abychom ubránili digitalizaci, která nám v tolika směrech zjednodušuje život. Současně je čas zamyslet se nad tím, jestli by některá opravdu strategicky důležitá zařízení byla schopná fungovat i v nějakém offline režimu.“
„Hacker je dnes stejně nebezpečný jako náboženský fanatik s nožem. Jen se o nich mluví málo. Psát o hackerech není zrovna šikovné. Protože se snadno zaměří na toho, kdo se o ně zajímá. Je to ale hrozba, které je potřeba připisovat daleko větší význam.“
Další témata rozhovoru: výsledky britských parlamentních voleb a brexit; česko-čínské vztahy; Čína jako bezpečnostní hrozba pro ČR.
Související
-
Andor Šándor: Hackerská hrozba je vážná. Budeme se jí konečně i vážně bránit?
I lobbista Ivo Rittig má lepší kybernetickou ochranu než ministerstvo zahraničních věcí. Přitom vytahování informací z e-mailových schránek není to nejhorší.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.