Jednotný systém dopravních informací

19. červenec 2006
Vaše téma

Je výhodné cestovat na dovolenou po dálnici anebo je o prázdninách lepší využít silnic nižších tříd, kde je minimální pravděpodobnost dlouhých kolon? Tak teoreticky by to samozřejmě měly být dálnice, které byly i proto stavěny, jenže počet aut neustále narůstá a dálnice nestačí. Ostatně podle výsledků posledního sčítání se oproti roku 2000 o téměř devadesát procent zvýšil počet aut, která použijí některou z našich dálnic a dvě třetiny z toho jsou kamióny, takže pravděpodobnost nehod a následných kolon je vysoká.

Ale právě tady hraje velkou roli dopravní zpravodajství, které se samozřejmě zaměřuje především na hlavní tahy, tedy dálnice a rychlostní komunikace.

A ty spravuje stát a i proto Ministerstvo dopravy v loni v květnu odstartovalo tříletý projekt Jednotného systému dopravních informací.

Hala: Pro veřejnost nejzajímavější jsou proměnné 4 informační tabule s aktuálními informacemi o situaci na dálnici D1. V současnosti máme k dispozici 4 stabilní kamery a zhruba 10 mobilních, přemisťované podle potřeby. Jsou připojené na Národní informační centrum a operátoři mají možnost problémy sledovat.

Vysvětluje Michal Hala z Ředitelství silnic a dálnic, podle kterého by ještě do konce roku měly přibýt na D1 další dvě informační tabule. Celkem by jich mělo být deset, tedy zhruba na každém dvacátém kilometru, protože jedině na tak krátkém úseku mají opravdu vypovídající hodnotu. Zatím musí jedna tabule informovat o dění na více šedesáti kilometrech a proto je skutečně pouze informativní.

Hala: Je třeba si uvědomit, že máme třikrát 15 znaků na jakékoli sdělení. Odpovědností operátora je vyhodnotit v danou chvíli nejdůležitější informaci. Může dojít na jednom úseku k několika závažným událostem a musí být zveřejněny ty nejdůležitější. Problémem může být jízdní čas, kdy řidič mine informační tabuli a dojede k dané situaci.

Možná bychom měli připomenout, na kterých kilometrech informační tabule na D1 jsou.

Ve směru z Prahy do Brna je tabule na 89 a 152 kilometru a v opačném směru, tedy do Prahy na 180 a 124 kilometru. Ideální je kombinací s rozhlasovým vysíláním a pokud si vaše autorádio samo nenaladí náš Radiožurnál a tedy i Zelenou vlnu, pak stačí sledovat modré informační značky podél dálnice, protože na nich jsou napsány naše vysílací frekvence v dané oblasti. A na dotaz posluchače z Brna odpovídám, že značky instaluje Ředitelství silnic a dálnic na základě smlouvy s celoplošnou stanicí, v tomto případě s Českým rozhlasem. Informace před cestou najdeme i na internetu, třeba na stránkách www.rsd.cz jsou vidět i aktuální záběry ze zmiňovaných kamer a nápisy na informačních tabulích. Aktuální informace o situaci na dálnici D1 je možné zjistit na lince 1220, kterou provozuje Global asistance a podle jejího ředitele Petr Bolda se postupně budou informace rozšiřovat i o dění na další dálnice.

Bolda: Ta linka je velmi vytížená, průměrně přes tisíc volání každý den, ve špičkách se jedná třeba o 3 tisíce hovorů. Snažíme se rozšířit na dálnici D2, chtěli bychom takto zabezpečit i D8, kde je také někdy velmi kritická situace.

autor: evk
Spustit audio

Více z pořadu