Ještě máme čas plánovat, jak snížit emise. Pak to bude nákladnější, varuje odbornice na dopravu

19. červenec 2021

Evropská komise představila klimatický balíček Fit for 55, součástí je i přechod k bezemisním automobilům. Od roku 2035 by se neměla vyrábět a prodávat nová auta se spalovacími motory. „Chceme-li zabránit zhoršování klimatické krize, musíme dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality. Z tohoto hlediska je plán správný a nevyhnutelný,“ tvrdí Kateřina Davidová z nevládního Centra pro dopravu a energetiku. Šéf sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl s návrhy nesouhlasí.

Petzl upozorňuje na rozdíl mezi klimatickou neutralitou a nulovými emisemi:

Čtěte také

„Plán má požadavek na nulové emise v roce 2035, čímž se dává jen na cestu elektromobility nebo vodíkových článků. Ale zásadně pomíjí jiná technologická řešení jako syntetická nebo obnovitelná paliva.“

„Doprava globálně činí asi čtrnáct procent celkových emisí, osobní a nákladní vozidla asi sedm procent. Řekl bych, že se na těchto sedm procent příliš přísně zaměřujeme a dopad na automobilový průmysl je pak poměrně velký,“ dodává zástupce výrobců automobilů.

Osobní a nákladní doprava globálně činí asi sedm procent emisí. Příliš se na to zaměřujeme, přitom dopad na výrobce je velký.
Zdeněk Petzl

Odbornice ale připomíná, že návrh Evropské komise konkrétně neurčuje, jak klimatické neutrality dosáhnout.

Čtěte také

„Říká jen, že u nových automobilů emise mají spadnout o 55 procent do roku 2030 a do roku 2035 být na nule. Jakou technologií se k tomu dostaneme, nechává Komise na trhu a členských státech.“

„Světové automobilky už teď plánují přechod na elektromobily nebo vodík,“ pokračuje Davidová. „Firmy si samy dávají cíle mnohem ambicióznější, než je ten od Evropské komise. Firma Jaguar přestane vozy se spalovacími motory prodávat v roce 2025, Ford a Volvo v roce 2030. Technologická proveditelnost tu tedy je, jinak by to firmy nedělaly.“

Firmy si samy dávají cíle mnohem ambicioznější, než je ten od Evropské komise.
Kateřina Davidová

Petzl v debatě pořadu Pro a proti opakuje, že je nebezpečné se uzavírat pouze v elektromobilitě.

„Měli bychom hledat cesty, jak stimulovat trh k hledání dalších řešení. Správnější variantou by bylo nepožadovat stoprocentní snížení emisí, ale pracovat s uhlíkovou neutralitou, nebo 99procetním snížením emisí – protože při spalování čehokoliv vždy nějaké emise vznikají.“

Správnější variantou by bylo nepožadovat stoprocentní snížení emisí, ale pracovat s uhlíkovou neutralitou.
Zdeněk Petzl

Plán dává dostatečně dlouhou dobu se na přechod adaptovat, věří odbornice.

„Když se podíváme, jak rychle postupuje klimatická změna, je ještě hodně volný. Máme ještě ten luxus, že si můžeme něco naplánovat a říct si, jak co dělat. Pokud budeme otálet, tak změny budou těžší a nákladnější.“

Naše ekonomika je velmi emisně náročná, jsme čtvrtí v Evropě. Je to velká příležitost náš průmysl modernizovat
Kateřina Davidová

„V loňském roce Evropa zbudovala 200 tisíc dobíjecích stanic pro elektromobily,“ říká Petzl. „Těch 6 milionů, které se mají do roku 2030 postavit, znamená každý rok 600 tisíc, což je velmi ambiciózní. Dnes Komise hovoří o 3,5 milionech stanic, přesto i toho by bylo obtížné dosáhnout.“

Čtěte také

Automotive rozhodně není proti boji s klimatickou změnou, ujišťuje ředitel. „Naopak investuje do přechodu miliardy ročně. Varujeme jen před tím, aby nedocházelo ke zbytečným regulatorním zásahům do výroby, kdy lidé budou přicházet o práci. Přechod jsme připraveni stihnout, ale realita běžného dne připravena není,“ varuje Zdeněk Petzl.

„Souhlasím, že je potřeba regulatorní prostředí přizpůsobit tak, aby napomáhalo přeměně ekonomiky. Dívejme se na to spíš tak, jaké jsou v tom pro nás příležitosti – protože naše ekonomika je velmi emisně náročná, jsme čtvrtí v Evropě. Je to velká příležitost náš průmysl modernizovat a zaměřit se na odvětví s vysokou přidanou hodnotou,“ konstatuje Kateřina Davidová.

Poslechněte si celou debatu, moderuje Karolína Koubová.

autoři: Karolína Koubová , oci
Spustit audio

Související