Jihočeským záchranářům budou chybět operátoři na tísňových linkách. O náročnou práci je malý zájem

6. říjen 2021 09:01

Musí zvládnout třeba porod na dálku, orientovat se v moderních technologiích a vydržet psychickou zátěž. Práce dispečera u záchranné služby je náročná a je o ni malý zájem. Nedostatek zaměstnanců řeší i operační středisko Zdravotnické záchranné služby Jihočeského kraje. Od příštího roku bude bez dvou členů, kteří odcházejí do důchodu.

„Dneska byla směna docela náročná. Nevím, jestli je to změnou tlaku, nebo jenom lidé po víkendu mají větší problémy, ale řešili jsme hodně potíže s dechem, bolesti na hrudi a mozkové příhody,“ popisuje první polovinu své dvanáctihodinové směny Magdaléna Štíchová.

Patří mezi třicet operátorů v týmu jihočeských záchranářů. Od příštího roku bude ale středisko oslabené o dva pracovníky, kteří odcházejí do důchodu.

„Budeme muset během příštího roku přijmout další lidi, nicméně uchazeči zatím nejsou, neevidujeme ani zájem z nemocnic. Příští rok už asi budeme jedním krokem za hranou,“ říká vedoucí jihočeského operačního střediska Jan Jakub Hájek.

Podstav se tak projeví i v chodu operačního střediska. „Zatím se to projeví tak, že bude narůstat přesčasová práce, ovšem po dohodě se zaměstnancem,“ uvádí vedoucí. V krajním případě by mohlo dojít ke snížení počtu operátorů na směně. To ale zatím není v plánu.

Čtěte také

Zájem o tuto práci je dlouhodobě nízký. „Legislativní podmínky jsou celkem náročné. Dřív byla podmínka, aby to byla například všeobecná sestra se specializací pro intenzivní medicínu, teď už musí mít specializaci plus ještě modul pro záchrannou službu, nebo operační řízení. Nebo to musí být zdravotnický záchranář, jenže zdravotničtí záchranáři školu primárně studují proto, aby mohli být členy výjezdových skupin,“ připomíná Jan Jakub Hájek.

Zároveň upozorňuje, že práce operátora je kombinací mnoha dovedností. „Musí splňovat všechny odborné způsobilosti a musí být komunikativní, klidný, rozhodný, musí umět pracovat v kolektivu, být i technologicky zdatný. Dvanáct hodin se pohybuje vlastně ve virtuálním kontaktu s pacientem, včetně všech nejmodernějších technologií,“ vyjmenovává.

Jeho slova potvrzuje i operátorka Magdaléna Štíchová. „Každé takovéhle povolání s lidmi je náročné, po těch dvanácti hodinách je třeba si odpočinout,“ doplňuje.

Jihočeští zdravotničtí operátoři slouží ve směnách po šestičlenných skupinách. Během dvanáctihodinové služby vyřídí celý tým průměrně 270 telefonátů.

autor: Petr Kubát
Spustit audio

Související