Jiří Kratochvil: Černá skříňka. Atmosféra raných devadesátek v černočerné grotesce s prvky psychodramatu

22. únor 2022

Krutá absurdní komedie Černá skřínka je vzdálenou variací Camusova Nedorozumění. Jiří Kratochvil ji umístil do Československa v raných 90. letech. O tom, že emigrant může být cizincem v rodné zemi, i o tom, že není radno zahrávat si s osudem, poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.

Osoby a obsazení: Petr (Michal Bumbálek), Nikolaj (Jiří Valůšek), Matka (Ivana Hloužková), Pavla (Alžběta Kynclová) a Mrchožrout (Vladimír Krátký)
Dramaturgie: Hana Hložková
Zvukový mistr: Lukáš Dolejší
Hudba: Martin Kyšperský
Režie: Radim Nejedlý
Natočeno: v brněnském studiu Českého rozhlasu v roce 2015

Ponurý zájezdní hostinec, ve kterém dochází ke kriminálním činům. Právě tento motiv, jenž se objevuje v dramatu Nedorozumění Alberta Camuse, se stal inspirací pro absurdní komedii Černá skříňka aneb Hry a sny aneb Play Camus. Jiří Kratochvil však s hlubokou znalostí díla francouzského literáta vytvořil zcela jiný žánr a děj zápletky. Svou hru, kterou výstižně nazval „černočerná groteska s prvky psychodramatu“, totiž ukotvil do československé „porevoluční“ reality raných 90. let. S ironickým nadhledem v ní popisuje společenské prostředí, v němž je idea svobody rychle vytěsněna érou divokého podnikání a smyslem života se stává materiální obohacení.

Převratná doba přinesla i možnost návratu pro emigranty, kteří jsou v bývalé vlasti vítaní nejen s otevřenou náručí, ale také s velkou nedůvěrou. Svým příchodem jako by znovu otevírali už zamčené mříže minulosti, na niž by bylo nejlepší zapomenout. V takové situaci jsou i hlavní hrdinové z Kratochvilova dramatu.

Čtěte také

Po dvaceti letech strávených v Americe přijíždí dva cizinci v utajení na rodnou Moravu, kde matka jednoho z nich získala v restituci zchátralou nemovitost. Pobyt v zájezdním hostinci ovšem zahrnuje nečekaná překvapení, na něž můžou být jen těžko připraveni.

Zdánlivě jednoduchou zápletku Kratochvil komplikuje střídáním míst a časoprostorů, ale také hrou s fikcí a s falešnými postavami. Černá skříňka je díky precizně propracované struktuře plná napětí a nečekaných odhalení, stejně jako když stejnojmenný předmět otevře člověk po havárii dopravního prostředku a díky tomu nahlédne na minulost, která mu leccos osvětlí.

Původně divadelní hru pro rozhlas upravila Hana Hložková, režisérem rozhlasové inscenace se stal Radim Nejedlý. Ve spolupráci s hudebním skladatelem Martinem Kyšperským a zvukovým mistrem Lukášem Dolejším v ní zvukově posílil grotesknost i absurditu děje. Hudba si zahrává s motivy z filmových thrillerů či hororů a také herecké výkony se pohybují v rozmezí psychologické pravdivosti až ke stylizaci do typů postav z filmových krváků.

autor: Hana Hložková
Spustit audio

Související