Jít do Asie? Nejšťastnější rozhodnutí mého byznysového života, říká zakladatel Lasvitu Leon Jakimič

18. leden 2019

Lustry a skleněné instalace od českého Lasvitu se už zabydlely a svítí v těch nejprestižnějších budovách světa. Skleněný luxus ze severu Čech má našlápnuto k dalším úspěšným rokům, ke kterým přispěje i jedno z vůbec nejprestižnějších designových ocenění světa Milano Design Awards, které firma loni získala.

Asijská volba

Když Leon Jakimič v roce 1999 dostal od svého tehdejšího zaměstnavatele jablonecké Preciosy na výběr, upřednostnil pozici obchodníka v Hongkongu před New Yorkem. To dnes považuje za své nejlepší byznysové rozhodnutí.

„Od našich klientů jsem se tam naučil více než ve firmě. Když jsem v roce 2007 zakládal Lasvit, tak jsem se rozhodl zůstat obchodníkem v Asii,“ říká Jakimič. Asie podle něj byla a je nejdynamičtější oblastí světa, kde se zákazník nebojí moderních řešení a je odvážný.

Aktuálně firma instaluje největší zakázku ve své historii: draky pro čínského developera, který buduje Casino Saipan na stejnojmenném ostrově. „Každý z draků má 50 metrů, váží 20 tun a všechno visí ze stropu. Do půlky února by tato instalace měla být hotová,“ popisuje Leon Jakimič a dodává, že samotná výroba v Česku trvala rok a 3 měsíce,“

02549117.jpeg

Czechmade

Právě na Česko ale Jakimič rozhodně nezapomíná a stále plánuje v Praze vybudovat velký obchod s muzeem skla. „Česko je po Itálii druhá nejslavnější sklářská země, bohužel pro tento projekt nevyšla budova bývalé Živnobanky. Teď hledáme nové vhodné prostory.“

Vše co Lasvit vyrábí, vzniká v Česku, kde má firma vlastní sklárnu v Novém Boru, která je navíc otevřena pro veřejnost. Ale ani to nestačí a Lasvit výrazně vytěžuje i okolní sklárny. V samotném centru Nového Boru firma buduje nové ředitelství, které bude mít i jednu budovu ze skla. Právě v ní plánují propojit sklo, moderní technologie a také praktičnost.

„Bude mít skleněné tašky i obklady, které by výhledově měly mít i technologii zpracovávající solární energii,“ prozrazuje Jakimič zároveň další plánovaný produkt. Právě složitost propojení tradičního sklářského umu, designu a moderních technologií pak podle majitele Lasvitu ztěžuje kopírování jejich výrobků a tím i omezuje jejich konkurenci.

02759131.jpeg

Úspěch za milion dolarů

Designový Oskar – to je Milano Design Awards, který Lasvit získal na posledním milánském Design Weeku. Vybudování instalace stálo firmu téměř milion dolarů, ale porazili firmy jako Louis Vuitton, Audi nebo Swarovski.

„Jsme první česká firma v historii, které se to povedlo.“ Přesto to podle Leona Jakimiče v Česku zatím není doceněné jako v zahraničí. „Třeba v Německu nebo v Anglii to považují za něco neuvěřitelného,“ dodává.

Rok 2018 byl také pro Lasvit úspěšným a dokonce nestíhají vyrábět. A ten právě začínající rok 2019 nebude výjimkou. „Máme projekty naplněné a potvrzené až do podzimu. Za loňský rok čekáme růst obratu na 1,2 miliardy korun. Chtěli bychom ale zlepšit zisk, který je stále pod 10 %,“ vypočítává Jakimič, který připomíná, že Lasvit je stále mladou firmou, která investuje hodně do svého růstu. Zaměřit se chtějí na výrobu kolekcí pro koncové zákazníky, která by se v dohledné době měla vyrovnat zakázkové výrobě pro developery.

autoři: Petr Šimůnek , dog
Spustit audio