Lidská DNA se umí sbalit z metrové velikosti na mikrometry. Vědci to sledovali ve 3D

22. leden 2022

Jihokorejští vědci odhalili, jak se balí lidská DNA. V trojrozměrném obrazu sledovali, jak se metrové vlákno skládá do struktury o rozměrech v řádu mikrometrů. Smyslem postupu je, aby se dědičná informace při přepisu do RNA nepoškodila, popisují autoři studie v časopisu PNAS.

Naše geny jsou vepsány do molekul DNA. Ty představují návod, jak mají vypadat bílkoviny, ze kterých máme vystavěná těla. Před dělením buňky se musí DNA zabalit, což měli vědci možnost pozorovat.

Žádné poličky

Celá léta žila vědecká komunita představou, že uspořádání DNA v buněčném jádře je hierarchické. Někteří ho přirovnávali k systému poliček v knihovně.

Žádné pomyslné poličky, skříně a šanony, v nichž by se roztřídila naše genetická informace, se ale nenašly.

Jedna z hypotéz byla, že DNA se balí tak, jako když si vážeme kličku na botě,“ uvádí jinou úvahu vědců molekulární a buněčný biolog Petr Svoboda.

Síla okamžiku

Zachytit několik okamžiků, jak balení DNA vypadá ve skutečnosti, se vědcům podařilo díky nové technice, jejíž součástí bylo zmražení buňky. „Viděli, že se skládá zdánlivě sama od sebe,“ líčí situaci molekulární genetik a bioinformatik Jan Pačes.

Molekuly DNA se balí podle jednoduchých pravidel a bez vnějšího podnětu. Vědci mluví o takzvané fraktálním uspořádání. „Napřed se,scuknou‘ do malých kousků a ty pak do větších,“ říká Pačes.

„Molekula DNA je pevná, neměla by se ale zauzlovat,“ uvažuje Pačes s tím, že by to mohlo vést k chybám přepisu genů do bílkovin. „Když buněčný aparát potřebuje konkrétní návod, ví kam sáhnout,“ připomíná jednu z výhod biolog.

Důležitým mezistupněm mezi návodem v podobě DNA a proteiny jsou molekuly RNA. Ty vytvářejí v prostoru úplně jiné a mnohem pestřejší struktury, kterých se tento typ balení netýká.

Jak se balí lidská DNA? Čím začíná odpověď imunity na infekci? Jak fyzická aktivita ve stáří chrání mozek? Debatují biologové Petr Svoboda a Jan Pačes a herečka Kamila Špráchalová.