Martin Machovec: Underground? Na syntetizující práci je ještě brzy
Martin Machovec připravil k vydání desítky děl české literatury. Je pořadatelem souborného básnického díla Egona Bondyho, Ivo Vodseďálka nebo Ivana Martina Jirouse.
Přestože Machovec vystudoval překladatelství–tlumočnictví, v přeneseném slova smyslu se stará o „tlumočení“ odkazu českého undergroundu. Před čtvrtstoletím vydal Básnické dílo Egona Bondyho v devíti tenkých svazcích. A teď po dvou desetiletích připravil jeho Básnické spisy: tři tisícistránkové knihy.
Zkraje devadesátých let se vydávalo hlava nehlava. Je tam spousta chyb a mnoho textů tam chybí – uvědomoval jsem si to už během vydávání.
Bondyho filozofické a literární dílo je už z 99 procent vydané. Zbývají jen deníky a korespondence, ale to jsou texty soukromého charakteru. „Bondy je až protéovský typ autora, neustále se snažil hledat výrazové prostředky, které ještě nepoužil,“ vysvětluje Martin Machovec.
Egon Bondy redigoval edici Půlnoc s Ivo Vodseďálkem. Oba vycházeli ze stejných základů, ale během deseti let se jejich dílo rozrůznilo. Zkraje padesátých let psal Vodseďálek texty tzv. trapné poetiky a v téže době přichází Bondy s příbuznou koncepcí tzv. totálního realismu.
Vodseďálkovo dílo bylo zcela prosto Bondyho didaktičnosti, karatelství, intimností a zejména ideologických indoktrinací.
Kromě přípravy edic se Martin Machovec věnuje undergroundu i jako literární historik a interpret. Dějiny českého undegroundu se však napsat nechystá, protože na syntetizující práci tohoto typu je ještě brzy. „Snad lze očekávat, že jednotlivé sondy od literárních historiků nebo historiků kultury postupně vytvoří určitou mozaiku.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.