Na šumavskou trať z Vodňan přes Prachatice do Vimperka a Volar vyjel první vlak v říjnu 1893

Region okolo šumavské Zlaté stezky zůstával v budování dopravní infrastruktury proti průmyslovějšímu okolí pozadu. Zatímco provoz na trati z Českých Budějovic do Plzně byl zahájen roku 1868, trať od Písku přes Prachatice do Volar byla téhož roku teprve zvažována.

V dalším desetiletí se však už jednalo o nutnost. Pro rychlé řešení se vyslovila města Vimperk, Volyně i Husinec. V Netolicích byl proto roku 1883 založen Výbor pro zřízení šumavské dráhy a na jaře 1885 vytvořeny plány k železničnímu spojení z Vodňan do Prachatic, s prodloužením do Vimperka a do Volar.

První slavnostní vlak vyjel 14. října 1893 z Číčenic, hned od druhého dne byla doprava pravidelná. Na přelomu století přepravovala vodňansko-prachatická trať okolo 10 tisíc pasažérů měsíčně.

Provoz zajišťovaly drážní akciové společnosti Vodňany – Prachatice a Strakonice – Vimperk, které se v březnu 1907 spojily do Sdružených pošumavských drah. Ty pak roku 1910 propojily železnicí Čechy s Bavorskem. Fungovaly až do postátnění tratí v roce 1925.

Podklady pro díl Jihočeské vlastivědy pro Český rozhlas České Budějovice připravil archivář Aleš František Plávek.

autor: Zdeněk Zajíček | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související