Nedostatek řidičů vyřazuje na Orlickoústecku některé autobusové spoje

13. leden 2022 08:10

Společnost ČSAD Ústí nad Orlicí řeší v posledních týdnech nelehkou situaci. Stejně jako ostatní poskytovatelé veřejné dopravy má velký počet řidičů nemocných nebo v karanténě kvůli covidu-19. Nejhorší situace byla před svátky, kdy denně na Orlickoústecku nevyjely desítky spojů. Teď je situace se zajištěním linek lepší. Nemocných řidičů ale neubývá.

Kontakt s mincemi, velké množství cestujících a uzavřené prostory autobusu - to jsou ideální podmínky pro šíření virů mezi řidiči. Dopravci tak musí rušit pravidelné spoje, které nemá kdo odjezdit.

Čtěte také

„V tomto týdnu jsme museli zrušit v pondělí 5 spojů a v úterý 3 spoje,“ říká ředitel ČSAD Ústí nad Orlicí Radek Kuběnka. Ve středu na Orlickoústecku nevyjelo asi osm spojů a dnes jich dopravce podle předběžných informací ruší celkem pět. To ale neznamená, že by nemocných řidičů ubývalo.

„Situaci s chybějícími řidiči se nám daří řešit za pomoci našich subdodavatelů. Převedli jsme řidiče z kamionové dopravy a zrušili jsme veškerou zájezdovou dopravu a omezili dálkové linky. Pokud už musíme spoj zrušit, vybíráme spoje v odpoledních a večerních hodinách, aby dopad na cestující byl co nejmenší.“

Za vysokou absencí řidičů nestojí ale jen epidemie koronaviru a dalších sezónních nemocí. Projevuje se také jejich dlouhodobý nedostatek a průměrný věk, což je velkou hrozbou do budoucna, tvrdí ředitel koncernu ICOM Transport Zdeněk Kratochvíl.

Řidiči chybí a stárnou

„V České republice chybí 20 tisíc řidičů. V naší společnosti je v současné době 20 % řidičů z povolání již v důchodovém věku a 33 % v předdůchodovém věku. To znamená, že během několika let se sníží stav řidičů z povolání asi o polovinu.“

Nedostatek mladších řidičů je prý důsledkem zrušení povinné vojenské služby. „Již 30 let u nás nejsou řidiči školeni pro armádu, jako tomu bylo v minulosti. Jiná náhrada, jak se stát řidičem, však státem zvolena nebyla. Pokud v České republice nedojde i urychlené nápravě ve výchově řidičů, hrozí stejný kolaps jako v Anglii, ale u nás to bude dlouhodobý proces,“ varuje Kratochvíl.

Spustit audio

Související