Nové výstavy v pardubických Automatických mlýnech provokují a vybízejí k diskusi

23. duben 2024 14:40

Dvě galerie, které sídlí v areálu automatických mlýnů v Pardubicích, společně otevřely tři nové výstavy. Přinášejí díla uznávaných středoevropských umělců, věnují se zpětnému pohledu na dějiny, kritizují farmaceutický průmysl, nazírají na ženskou nahotu nebo se věnují lidskému chybování.

„Je důležité vstupovat tam se zájmem. Prostě vstoupí do nějakého objektu galerie a nechají se překvapovat,“ říká umělecká ředitelka Gampy Šárka Zahálková.

Tři vernisáže otevřela umělecká skupina František Lozinski o.p.s. Jedním ze zakladatelů je i František Kowolowski, který společně s Tomášem Koudelou je kurátorem nové výstavy Postprizma v Gočárově galerii. Po dlouhé době jde o mezinárodní výstavu, na které se představují umělci ze středoevropského prostoru, tedy Polska, Slovenska, Německa a samozřejmě Česka.

Nejen evropský kontext

„V podstatě ač jsme blízkými sousedy, tak není běžnou praxí, že jsou to naše společné evropské dějiny, výtvarné umění, které ovládáme, známe a žijeme v nich. Touto svou drobnou kapkou v moři kulturní práce se snažíme přispět tady k tomu, jak vnímáme svou vlastní identitu českou, středoevropskou, respektive evropskou, proto tato práce a proto tito autoři,“ říká Tomáš Koudela.

Dívka se zrcátkem na výstavě Postprizma v Automatických mlýnech

Galerie se v nových prostorách hodlá rozkročit za hranice regionu. Mezi vystavenými díly jsou komponované fotografie, které svými znaky připomínají negativní historické okamžiky. Diváci si při nich rozpomenou na dívku z Vietnamu, která běží nahá s dalšími vyděšenými dětmi po cestě po napalmovém útoku, křičí a pláče. Jiný snímek zase diváky zavede do koncentračního tábora do Osvětimi.

„Nové prostory navrhované Josefem Gočárem nás předurčují k tomu, abychom se nezaměřovali jen na náš region, který nechceme opomíjet, ale otevíráme se i středoevropskému kontextu,” řekla Michaela Johnová Čapková z Gočárovy galerie.

Pilulková stěna

Galerie disponuje jedenáctimetrovou stěnou, kde umělecká díla prezentuje. Na stěně jsou teď k vidění stovky zvětšených pilulek různých tvarů a barev, každá má na sobě jedno slovo v angličtině. Česko-kanadský autor Marek Schovanek do nich vtiskl slova jako hřích, válka, vztek, marnost nebo lenost. Dají se číst jednotlivě nebo spojit v náhodné věty.

Autorovi díla ale nejde jen o kritiku farmaceutického průmyslu. „To by bylo strašně jednoduché. Spíše je odrazem naší doby, kdy hledáme jednoduchá řešení a zkratky k tomu, jak se třeba z určitých situací dostat. Někdy jsou to zkratky účelné, ale mnohdy nás tyto zkratky vedou do samého pekla. Právě v této přehnané barevnosti a lákavosti a té monumentalitě je skryta celá řada významů. Bylo by strašně jednoduché tvrdit, že autor kritizuje konzumní společnost nebo farmaceutický průmysl, ale toto je obraz naší doby,“ vysvětluje Tomáš Koudela.

Šílené nápady?

A k diskusi vybízí i výstava v městské galerii Gampa. Najdeme tam rozprostřenou leteckou mapu České republiky. Na 150 českých a zahraničních studentů architektonických škol představuje velká sídla a jejich vize jak v nich zlepšit život.

Výstava CZ2: Vize pro budoucnost v pardubické galerii GAMPA

Letecké snímky jsou nalepené na 130 dveřních rámech. Studenti na nich představují velká sídla a jejich vize, jak v nich zlepšit život. Návrhy na mapě nabízejí vize pro společnost, ekologii, dopravu nebo urbanismus. Když například skončí uhelné elektrárny, studenti navrhují vyřazené chladicí věže lze vrátit přírodě a zvířatům. Málo využívané hrady se by se mohly stát cenově dostupným bydlením.

„Podle nás je důležité představovat nápady, které se zdají extrémní. Je důležité jít do toho extrému, protože jenom tak se otevře ta debata o tom celém potenciálu,” říká jeden se spoluautorů Šimon Knettig.

Obě galerie budou přístupné po celý týden kromě pondělí.

autoři: Naďa Kubínková , pta | zdroje: Český rozhlas , ČTK
Spustit audio

Související