Novou lávku v Hradci Králové přejdete zhruba 140 kroky. A každý krok představuje milion a čtvrt

3. březen 2023 10:16

V centru Hradci Králové je veřejnosti přístupná nová lávka pro pěší a cyklisty spojující lokality Aldis a Smetanovo nábřeží. Stavba patří mezi nejdražší svého druhu v Česku. Magistrát za ni zaplatí závratných 175 milionů korun s daní. Architektonický návrh před devíti lety přitom předpokládal, že lávka vyjde na 34 milionů korun.

Unikátní konstrukcí, ale také cenou - taková je 103 metrů dlouhá hradecká lávka přes Labe. Na její překonání musím ujít asi 140 kroků, to znamená co krok, to milion a čtvrt. Podle původních odhadů měla vyjít na pětinovou cenu.

Čtěte také

„Ta lávka bude skutečně drahá, ale za vysokou kvalitu nemůžeme chtít nízkou cenu,“ řekl při zahájení stavby před rokem a půl tehdejší primátor Hradce Králové Alexandr Hrabálek z ODS.

Město vybralo dodavatele až na čtvrtý pokus, předchozí tendry ztroskotaly na vysoké ceně a stavba se tak zpozdila. Nakonec zastupitelé v roce 2020 kývli na cenovku 162 milionů korun, ta se pak ještě dvakrát navýšila na konečných 175 milionů. Pro porovnání, Pardubice zhruba před dvěma lety otevřely lávku pro pěší a cyklisty přes Labe za necelých 41 milionů korun.

Pro stavbu zvedla ruku i tehdejší opoziční zastupitelka a současná primátorka Pavlína Springerová z HDK. „Lávka bude určitě architektonickou perlou našeho města, ale faktem je, že celková cena je naprosto neúměrně vysoká.

Město na stavbu získalo evropskou dotaci 103 milionů korun. Unikátní je lávka svým tvarem, konstrukcí z nosných lan a vysokopevnostního betonu a technologiemi - zabudovaná čidla budou okamžitě hlásit například případné náklony. Hradec si od lávky slibuje oživení lokality Aldis a Smetanova nábřeží, které spojuje.

Čtěte také

Po lávce jsem přešel na pravý břeh Labe. Podél řeky vede cyklostezka. Navazující silniční cyklopruh Škroupovou ulicí, který má jednou z hlavních cyklotepen ve městě, zatím neexistuje. A v ulici teď s cyklisty nepočítá ani současná dopravní úprava. Kdybych totiž pokračoval na kole Škroupovou ulicí, tak narazím na jednosměrku, kterou podle pravidel silničního provozu nesmím projet.

„Není to ještě nachystané. Lávka vlastně předbíhá budoucnost. V tuhle chvíli nemůžu slíbit, že v současném volebním období uděláme Škroupovku, říká náměstek primátorky Pavel Vrbický z Pirátů.

Veřejnost se po lávce oficiálně projde a projede na kole poprvé ve čtvrtek 2. března 2023 ve 13 hodin.

Do architektonické soutěže si město stanovilo limit nákladů na stavbu maximálně 40 milionů korun.
V roce 2014 odhadovaná cena 34 milionů.
Při získání stavebního povolení (2018) byl odhad nákladů na stavbu lávky 45 milionů korun, z nichž by většinu měla zaplatit evropská dotace.
2019 odhad 48 milionů.
První tendr - odhad 48 milionů bez DPH (60 s DPH).
Druhý tendr - stále stejný odhad, jediná nabídka na 122 milionů bez DPH (147 s DPH).
Třetí tendr - stejný odhad, jediná nabídka na 142 milionů bez DPH (172 s DPH).
2020 poslední tendr - město má připraveno 117 milionů, přihlásily se 3 firmy, vítěz SMP CZ za 133,7 milionů bez DPH (161,8 s DPH), v červnu schválilo zastupitelstvo.
2021 červen - město získalo dotaci 103 milionů (102,7).
2021 září - začíná se stavět (muselo se čekat, až se dostaví budova ČSOB).
2022 srpen - zdražení o 7,5 na 169,3 milionů s DPH - radní to neschválili, zastupitelstvo potom ale ano.
2023 únor - zdražení o dalších 5,5 na celkových 175 milionů s DPH.

autoři: Jakub Vik , baj
Spustit audio

Související