Odborník na dopravu Frič: Postih musí mít smysl a být adekvátní. Novela silničního zákona počítá s aktuálními výzvami

5. leden 2023

Vláda schválila novelu silničního zákona, nyní ji ještě musí schválit sněmovna. Od příštího roku by měla zjednodušit bodový systém pro řidiče a zavést pouze tři skupiny trestných bodů. Novinkou by také měla být možnost řídit auto od 17 let pod dohledem zkušeného řidiče, tzv. řidičák na zkoušku a další opatření, od nichž si vláda slibuje zvýšení bezpečnosti na silnicích. Novela tak upravuje i výši pokut za jednotlivé přestupky.

Hosté:
Vít Andrle, redaktor domácího zpravodajství
Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu
Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR
Petr Kratochvíl, radní města Brna pro oblast dopravy

„Cílíme ke zvýšení bezpečnosti na českých silnicích a jdeme cestou posílení trestů za ty nejzávažnější dopravní přestupky a naopak snížení trestů u těch nejméně významných,” okomentoval novelu zákona ministr dopravy Martin Kupka z ODS. „Snažíme se o to, aby ten zákon měl co největší přirozený respekt.”

Čtěte také

Mezi novinky patří například možnost řídit auto od sedmnácti let pod dohledem zkušeného řidiče. „Po úspěšné závěrečné zkoušce bude ještě jezdit s tzv. kvalifikovaný mentorem a získávat od něj další zkušenosti, které za volantem potřebuje, a nestal se tak rizikovým účastníkem silničního provozu,” sdělil již dříve Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR.

Další významné změny se týkají bodování a pokutování přestupků, například vysokého překročení rychlosti. „Nejvyšší rychlost nebyla na místě úplně postižitelná a pak se vleklo správní řízení. Teď tedy bude možné průkaz zadržet. To je ještě jedna důležitá úprava ve prospěch bezpečnosti,” okomentoval na tiskové konferenci vedoucí organizace BESIP Tomáš Neřold.

Systém se přizpůsobuje aktuálním výzvám

Kromě snahy o vylepšení odrazování řidičů od nebezpečné jízdy jsou důvody také ekonomické. „Navýšení pokut do jisté míry reflektuje ekonomický vývoj, protože tato úprava už dlouhá léta neproběhla. Nastavena jsou jakási pásma, která reflektují posouzení míry závažnosti daného činu,” komentuje schválené změny Jindřich Frič, ředitel Centra dopravního výzkumu.

Máme se snažit o to, aby řidič přestupek ideálně vůbec neudělal.
Aleš Horčička

Nový systém také přináší zjednodušení posuzování přestupků. „Myslím si, že změny jdou správným směrem, protože pro každého běžného účastníka silničního provozu je důležitá přehlednost právní úpravy. Ta se kroky, které jsou navrženy, rozhodně zjednodušuje. Důležitá je také rychlost, aby měl trest smysl, musí být adekvátní a co nejdříve vykonaný,” rozebírá Frič.

„Je běžné a logické, že se provede podrobnější analýza a na základě výsledků se provede evaluace systému a nastaví se tak, aby odpovídal těm nejaktuálnějším výzvám,” dodává Frič. Jako aktuální problémy zmiňuje zejména nevěnování se řízení při používání telefonu nebo nedání přednosti v jízdě, u kterých je evidován nejvyšší nárůst.

Součástí nového systému je i prevence

Změny v bodovém systému vítá i asociace autoškol. „Dlouhodobě věříme, že je potřeba na zlepšení kvalifikace řidičů pracovat. Poprvé od roku 2006 má nyní bodový systém prvek vzdělávání a povinností. Právě toto bude efektem pro přestupce, kdy budou nově muset něco udělat pro to, aby řidičský průkaz opět měli anebo aby si ho udrželi,” myslí si Horčička.

Čtěte také

Řidič by se měl obávat možné ztráty řidičského průkazu nebo uděleného bodu. A to rizikové jednání nedělá,” rozebírá negativa bodového systému Horčička. Systém výchovný prvek přechází, jelikož udělení bodu by podle něj měl být až druhý krok. „Máme se snažit o to, aby řidič přestupek ideálně vůbec neudělal,” dodává.

Postihy za přestupky se mezi jednotlivými zeměmi velmi liší. „V zahraničí jsou běžně zabavovány vozidla u zásadních porušení přestupků,” popisuje Frič. Týká se to například jízdy pod vlivem nebo vysoké rychlosti. V některých zemích je výše pokut stanovována na základě ročních příjmů. „Co se týká výše pokut, tak si myslím, že jsme spíš umírněnější část Evropy,” uzavírá Frič.

V celém pořadu Téma dne se také dozvíte, jaké oblasti by měla novela přesně upravovat a jaká opatření původně v návrhu byla, ale schválená verze je neobsahuje. Také co by čekalo řidiče, pokud by se dopustil závažného přestupku ve zkušebním období či jak se k návrhu staví města. Pořadem provází Lukáš Matoška.

autoři: Lukáš Matoška , mwal
Spustit audio

Související