Odpovědi na dotazy posluchačů o autoškolách

30. březen 2007
Vaše téma

Proč musím mít před nástupem výpis z registru řidičů, z trestního rejstříku a ještě přidat čestné prohlášení, že nemám zákaz řízení? Tak tahle otázka posluchače z FrýdkuMístku odstartovala dnešní Vaše téma o autoškolách. Toto trojí jištění bezúhonnosti bylo do zákona přidáno při loňské červencové novelizaci pravidel. Ovšem podle Jana Kněžínka z Ministerstva dopravy se bude zřejmě rušit.

Jan KNĚŽÍNEK, ministerstvo dopravy:
V době, kdy byl zákon v této podobě přijímán, tak se vycházelo z toho, že je potřeba skutečně zabránit případům, aby se výuce a výcviku v autoškole podroboval někdo, kdo je v zákazu činnosti. Praxe po odstupu zhruba třičtvrtě roku ukazuje, že tento požadavek je skutečně neadekvátní v dané situaci, to znamená, předpokládá se, a shodla se na tom i pracovní skupina zřízená k novelizaci autoškolského zákona, že tato povinnost by měla být redukována a do budoucna, pokud zákon skutečně bude přijat v nějaké podobě, by mělo postačovat tak jako dříve pouze čestné prohlášení. Ale zatím je nutné vycházet ze zákonné úpravy, brát ji takovou, jaká je, to znamená, je nutné předkládat jak výpis z rejstříku trestů, tak i výpis z evidence řidičů.

Eva KÉZROVÁ:
Autoškolu bychom si měli pečlivě vybírat a rozhodně nejen podle peněz. Během osmadvaceti hodin výcviku na osobní auto by žák měl odjezdit zhruba pět set kilometrů, takže při ceně kolem šesti tisíc korun za celý kurs bychom měli být obezřetní. Výhodou jsou reference od známých, ale určitě je dobré obejít několik autoškol a pořádně se zeptat na všechny podmínky, aby nás později vůbec nic nepřekvapilo.

Václav VOLF, vedoucí zkušebních komisařů pražského magistrátu:
Že třeba v ceně je pouze sto kilometrů a další kilometry si žák připlácí. Nebo tam může být, že v ceně není započítáno použití učebny nebo toalety nebo může tam být daný, že před opakovanou zkouškou musíte u autoškoly zaplatit jen dva tisíce korun a absolvovat dvě hodiny jízdní nebo nemusíte. Prostě to jsou takový ty malinký písmenka, který se většinou na těch smlouvách nečtou.

Eva KÉZROVÁ:
Upozorňuje Václav Volf, vedoucí zkušebních komisařů pražského magistrátu. Už třičtvrtě roku se platí také správní poplatek za závěrečnou zkoušku. Magistrát nebo obec s rozšířenou působností vybírá sedm set korun a je zajímavé, že podle statistik třetina žáků, přesněji pětatřicet procent, neuspěje u zkoušky napoprvé. Částečně prý jde o nervozitu, částečně o podcenění především ze strany mladé generace, ale problém je i v těch osmadvaceti povinných hodinách praktických jízd. Nemusejí stačit všem a mnohým adeptům řidičského průkazu by pomohlo jejich navýšení. Ovšem to podle učitele autoškoly Vladimíra Čeledy není zase tak jednoduché.

Vladimír ČELEDA, učitel autoškoly:
Z mýho pohledu třeba těch dvacet osm hodin nemusí být třeba pro každýho bejt dostačující, byť třeba je tam možnost, aby si přikoupil další kondiční či zdokonalovací, kdyby po dohodě s tím učitelem měl dojem, že mu to nestačí. Ale kolik lidí třeba jsou na natolik soudný, že by si přikoupili dalších deset hodin, protože každej počítá každou korunu a my ho do toho nemůžeme nutit.

Eva KÉZROVÁ:
A kdy se z řidiče stane opravdu dobrý řidič? Odpověď šéfa pražských zkušebních komisařů Václava Volfa možná mnohé překvapí.

Václav VOLF, vedoucí zkušebních komisařů pražského magistrátu:
Můj názor je ten, že by si to člověk jako řidič neměl říct nikdy, to slovo ano, jsem dobrý řidič. Protože silniční provoz je natolik pestrý, že i po třiceti letech natrefíte na situaci, která vás svým způsobem může překvapit. Já bych to řekl, že by to mělo být jako program celoživotního vzdělávání a člověk vlastně se zdokonaluje celý život tou řidičskou praxí. A řekněme těch osmadvacet hodin v tý autoškole a úspěšně složená zkouška, že je takový ten první odrazový můstek, takový ten první stupeň nebo základní škola pro budoucí život, pro budoucí praxi.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: evk
Spustit audio

Více z pořadu