Odstranění biosložky a kontrola marží obchodníků ceny benzínu a nafty nesníží, tvrdí exministr Havlíček

14. březen 2022

Vláda Petra Fialy v reakci na skokový růst cen pohonných hmot schválila takzvaný ropný trojlístek: Zrušení povinného přimíchávání biosložky, zrušení silniční daně pro auta nad 12 tun a kontrola marží čerpacích stanic. Karel Havlíček (ANO) pochybuje, že opatření přinese snížení ceny pohonných hmot, poslanec Jan Bauer (ODS) balík návrhů obhajuje.

„Boj vlády proti vysokým cenám energií i pohonných hmot je v tuto chvíli neúčinný,“ uvádí v Pro proti místopředseda poslanecké sněmovny a bývalý vicepremiér Karel Havlíček (ANO).

Potřebujeme zjistit, jestli dochází k umělému zvyšování marží, nebo nedochází.
Jan Bauer

Místopředseda sněmovního hospodářského výboru Jan Bauer (ODS) tři vládní opatření vítá. „Ještě potřebujeme s pomocí státní firmy Čepro, která vlastní síť čerpacích stanic zjistit, jestli dochází k umělému zvyšování marží, nebo nedochází.“

Jdeme na to komplikovaně přes biosložky, které nebudou mít žádný efekt.
Karel Havlíček

„Marže, které se objevují v posledních dnech na českých čerpacích stanicích jsou opravdu nadnesené, proto musíme přesně dopočítat, jaké mají být. Od pondělí se budou konat kontroly na čerpacích stanicích s cílem zjistit, jestli jsou přiměřené, o čemž mám pochybnosti,“ dodává Bauer.

Snížení DPH?

Bývalý ministr pochybuje, že snížení ceny na 200 čerpacích stanicích Čepra by bylo následováno snížením na dalších přibližně 4 tisících stanic v zemi. Proto navrhuje snížení DPH, které dnes tvoří cenu benzínu ze 44 procent a 37 procent u nafty.

Karel Havlíček (za ANO)

„Jdeme na to komplikovaně přes biosložky, které nebudou mít vůbec žádný efekt, přes silniční daň, která zasáhne jen některé firmy a kontroly tisíců čerpadel, které si nedovedu představit,“ kritizuje Havlíček.

Občanský demokrat ale odmítá, aby v současné situaci hlubokého státního deficitu byla zaváděna plošná opatření typu snížení DPH na pohonné hmoty. „Ceny v Německu a Rakousku jsou podobné těm našim. Analýzu dopadů snížení daně mám dispozici a nepřikláním se k tomu.“

„Před mnoha lety jsme žasli, že se bude do benzínu a nafty přimíchávat nesmyslná biosložka. Jestli je teď příležitost toto ukončit, je mi to sympatické, i když snížení ceny bude kolem dvou korun,“ vysvětluje Bauer dopad jednoho ze tří vládních opatření.

Jan Bauer (ODS)

Vyřazení biosložky sníží cenu paliv o jednu až dvě koruny, upřesňuje Havlíček.

„Takže víceméně pod rozlišovací schopnost. Také to nebude hned, musí to projít zákonem, což bude trvat minimálně týdny. Ale kontrakty na přimíchávání poběží do konce roku, takže ani v tomto roce se ta až koruna padesát a ceně neprojeví.“

Souvislost s podnikatelskými zájmy předsedy hnutí ANO na pěstování řepky místopředseda sněmovny odmítá.

„Agrofert má pětiprocentní podíl na pěstování, zbytek mají ostatní zemědělci, ve zpracování má holding asi poloviční podíl. Kdyby to tedy pomohlo, tak o tom diskutujme, ale ono to nepomůže,“ shrnuje Karel Havlíček.

„Upuštění od přimíchávání biosložky evropským regulacím vadit nebude. Jde o zbytečnou daň, která má sporný ekologický dopad, stojí to peníze a vydělává na tom pár firem. Pokud se zjistí, že i marže nejsou v pořádku a nedojde k extrémům na trhu s ropou, tak těch několik korun je příjemných a stojí to za prosazení,“ obhajuje vládní návrh Jan Bauer.

Celé Pro a proti najdete v audiozáznamu, ptala se Karolína Koubová.

Spustit audio

Související