Ombudsman v každé nemocnici? Osoba z masa a kostí zvýší důvěru pacientů v to, že mají někde zastání

6. srpen 2023

Čím dál více nemocnic zřizuje funkci nemocničního ombudsmana. Obracet se na něj můžou pacienti, kteří třeba nebyli spokojeni s péčí nebo s ošetřením. Ombudsman často řeší vyhrocené spory mezi pacienty a zdravotníky i přímo v ordinaci. Ministerstvo zdravotnictví teď usiluje o to, aby ombudsmana měla každá nemocnice. Do budoucna to chce uzákonit. Co tato funkce obnáší, vysvětlil Martin Hájíček, ombudsman z Masarykova onkologického ústavu v Brně.

S jakými připomínkami a stížnostmi se nejčastěji setkáváte?

Nejčastěji jsou to problémy, které souvisejí s komunikací. Pacienti jsou v dnešní době zvyklí na nadstandardní komunikaci, a když se jim jí někdy nedostává, vyhledají moji pomoc.

Čtěte také

Co to konkrétně znamená?

Očekávají, že dostanou informace okamžitě a v potřebném rozsahu. Chtěli by například informace, které vyžadují půlhodinu, lékař má ale jenom 20 minut. V takových situacích nejsou spokojeni a přicházejí, aby se dobrali všech informací, které potřebují. Úkolem nemocničního ombudsmana je, aby v těchto situacích pacientovi nebo jeho blízkým pomohl.

Máte pocit, že stížností ze strany pacientů v poslední době přibývá?

Řekl bych, že přibývá, ale ne snad proto, že by bylo více konfliktních situací, ale pacienti jsou si čím dál více vědomi svých práv. Chtějí více informací, chtějí vědět, jestli to, co je jim nabízeno, je dostačující, nebo naopak, jestli třeba to, co je jim nabízeno, není příliš invazivní, příliš intenzivní a nestačila by nějaká jiná léčba. Prostě si chtějí ověřit, že to, co dostávají, je v pořádku.

I ombudsman je zaměstnancem nemocnice. Kde vezme pacient záruku nestrannosti? Kdo se zabývá stížnostmi pacientů v nemocnicích, které funkci ombudsmana zatím nemají? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vojtěch Bidrman , opa
Spustit audio

Související