Ombudsman v každé nemocnici? Osoba z masa a kostí zvýší důvěru pacientů v to, že mají někde zastání
Čím dál více nemocnic zřizuje funkci nemocničního ombudsmana. Obracet se na něj můžou pacienti, kteří třeba nebyli spokojeni s péčí nebo s ošetřením. Ombudsman často řeší vyhrocené spory mezi pacienty a zdravotníky i přímo v ordinaci. Ministerstvo zdravotnictví teď usiluje o to, aby ombudsmana měla každá nemocnice. Do budoucna to chce uzákonit. Co tato funkce obnáší, vysvětlil Martin Hájíček, ombudsman z Masarykova onkologického ústavu v Brně.
S jakými připomínkami a stížnostmi se nejčastěji setkáváte?
Nejčastěji jsou to problémy, které souvisejí s komunikací. Pacienti jsou v dnešní době zvyklí na nadstandardní komunikaci, a když se jim jí někdy nedostává, vyhledají moji pomoc.
Čtěte také
Co to konkrétně znamená?
Očekávají, že dostanou informace okamžitě a v potřebném rozsahu. Chtěli by například informace, které vyžadují půlhodinu, lékař má ale jenom 20 minut. V takových situacích nejsou spokojeni a přicházejí, aby se dobrali všech informací, které potřebují. Úkolem nemocničního ombudsmana je, aby v těchto situacích pacientovi nebo jeho blízkým pomohl.
Máte pocit, že stížností ze strany pacientů v poslední době přibývá?
Řekl bych, že přibývá, ale ne snad proto, že by bylo více konfliktních situací, ale pacienti jsou si čím dál více vědomi svých práv. Chtějí více informací, chtějí vědět, jestli to, co je jim nabízeno, je dostačující, nebo naopak, jestli třeba to, co je jim nabízeno, není příliš invazivní, příliš intenzivní a nestačila by nějaká jiná léčba. Prostě si chtějí ověřit, že to, co dostávají, je v pořádku.
I ombudsman je zaměstnancem nemocnice. Kde vezme pacient záruku nestrannosti? Kdo se zabývá stížnostmi pacientů v nemocnicích, které funkci ombudsmana zatím nemají? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
‚Naprosté selhání.‘ Právníci míní, že opavský soud porušil zákon v případě 12 let kurtované pacientky
Na pacientku, která byla 12 kurtovaná v psychiatrické nemocnici v Opavě, měl dohlížet okresní soud v Opavě. Podle právníků však postupoval v rozporu s právem.
-
Svaz pacientů jmenuje Ratha ombudsmanem pro celou republiku. Funkci nebude zastávat poprvé
Svaz pacientů sám sebe na webu definuje jako „občanský humanitární spolek pacientů“, který provozuje poradnu. Pracovat se Rath rozhodl v hostivické ordinaci a v brněnské věznici.
-
Jiří Turko: Pro lékaře je empatie nutná, ale nesmí si brát příběhy pacientů k srdci moc
Jiří Turko chtěl být lékařem od základní školy. Jeho sestra totiž trpí genetickou poruchou. V rozhodnutí ho utvrdil i názor, že Romové nemají na zdravotnické škole místo.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.