Peking 2022. Olympijský zápisník Davida Jakše

Peking je nejekologičtější olympiáda v historii, tvrdí Číňané. Kvůli vodíkovým autobusům postavili dvě továrny

Výroba a chlazení ledu supermoderními a přitom ekologickými technologiemi nebo recyklovatelné materiály, ze kterých jsou postaveny sportovní haly i samotný olympijský vlak. Tak vypadá podle čínských organizátorů letošní zimní olympiáda, která sama o sobě tvrdí, že je nejekologičtější v historii. Kritiku za neúměrné zatěžování krajiny stavbami, které nebudou mít později využití, nebo za obrovskou spotřebu vody odmítají.

Technické čety kmitají a odklízejí opravdový přírodní sníh. Přes noc napadl nejen v horském středisku Čánk-ťiá-kchou, ale i v Jen-čchingu a světě div se – dokonce i v Pekingu. Pořadatelé v nadsázce říkají, že olympiáda je odteď už zeleno-bílá.

V duchu trendu zelené olympiády je drtivá většina olympijských autobusů buď na elektrický, nebo vodíkový pohon

„Během her používáme skoro sedm set autobusů na vodíkový pohon, z toho 450 jsme nasadili tady v horách. A k tomu jsme museli postavit dvě továrny, které ten vodík vyrábějí a osm vodíkových čerpacích stanic, kam si autobusy pro vodík jezdí,“ vysvětluje pan Li Čen-lung, manažer olympijských sjezdovek.

Recyklované materiály a energetická soběstačnost

Sportovní stavby, které olympiádě dominují – olympijská vesnice v horách, Národní skokanské centrum nebo stavby kolem sjezdových i běžeckých tratí – jsou z recyklovatelných materiálů a jsou zasazeny do zelených pruhů stromů.

Hokejová hala v disktriktu Wukesong prošla modernizací a je teď ohleduplnější k životnímu prostředí

Prakticky všechna nová sportoviště nesou rukopis čínského architekta Čanga Li. „Skokanské můstky, rychlobruslařský areál nebo snowboardový areál pro Big Air jsou každý sám takovou malou energetickou jednotkou. Ve dne v noci sbírají energii – termální ze země i sluneční ze vzduchu – a tu potom používají pro vlastní existenci. Je to drahé, ale tohle je budoucnost!“

Vlak budoucnosti

A pokud byste třeba chtěli zlikvidovat olympijský rychlovlak a rozebrat ho tak, aby z něj nakonec zůstalo jen to, co už nejde dále zrecyklovat, zůstala by vám prý z něj jen pouhopouhá čtvrtina.

Čtěte také

„Speciální aerodynamická lokomotiva ušetří ročně 1,8 milionu kilowatt elektrické energie,“ potvrzuje pan Pcheng, zástupce společnosti, která tenhle nejrychlejší čínský vlak vyrábí. „Hodně si od těchto strojů slibujeme při naší expanzi do ostatních zemí Asie, které mají zájem o stavbu vysokorychlostních tratí.“

Sjezdovky, kde nesněží?

Kritiku, že na zasněžení olympijských sjezdovek bude potřeba až 200 milionů kubíků vody, Číňané odmítají. Podle nich rovnováhu v krajině nastolí sběrné rezervoáry, které chytají vodu stékající z hor a kopců.

Brzy jí tam bude zřejmě dost, protože v noci napadlo dalších deset centimetrů skutečného, přírodního a stále vzácnějšího sněhu.

autoři: David Jakš , and
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.