Petr Holub: Nikdy nepodceňujte šejky. Nafta zdražila o deset korun

22. září 2023

Uklidnit veřejnost tvrzením, že nejhorší zdražování už máme za sebou a že inflace bude klesat stále rychleji, se pokoušejí ekonomové i představitelé státu. V zásadě mají pravdu, cenový šok v oblasti energií vyvolaný nedostatkem plynu na přelomu let 2021 a 2022 byl něčím zcela mimořádným.

Neznamená to však, že je každé další zdražování vyloučeno. Může se o tom přesvědčit každý, kdo zajede k pumpě natankovat plnou nádrž svého auta. Ceny benzínu i motorové nafty přeskočily 40 korun za litr, doufejme, že jenom dočasně. Každý si přece vzpomíná na začátek léta, kdy se nafta prodávala těsně nad úrovní 30 korun a kdy benzín stál 36 korun.

Čtěte také

Teď však zafoukala na globálních trzích studená vichřice a nafta či benzín stojí tolik, kolik nestály nikdy v historii, pokud necháme stranou krizové období mezi březnem a listopadem loňského roku. Vlastně se dalo s něčím takovým počítat.

Elektřina a plyn zdražily na světových trzích během energetické krize až na desetinásobek, dosud jsou dvakrát nebo třikrát dražší proti cenám obvyklým v minulém desetiletí a nikdo dosud příliš vážně neslibuje, že se někdy vrátíme k cenám před krizí. Ropa ovšem loni zdražila „jen“ na úroveň 120 dolarů na barel, tedy na dvojnásobek ve srovnání s obdobím 2015 až 2020 a na stejnou úroveň jako v letech 2010 až 2015.

S nepříjemnou inflací se budeme muset naučit žít

Ropní šejci s tím samozřejmě nemohli být úplně spokojeni, zvláště když letos na jaře začala cena za barel padat k 70 dolarům. Vzhledem k tomu, že mají k dispozici užitečný nástroj jménem kartel OPEC, dokázali snížit celosvětovou produkci a postupně vytlačili cenu ropy nahoru do té míry, až se všichni obávají, že překročí úroveň 100 dolarů.

Čtěte také

To má přirozeně dopad na cenu pohonných hmot na pumpách. Za pozornost ovšem stojí, že cena za litr záhy po zásahu producentů ropy překročila 40korunovou hranici, což se například ve zmíněných letech 2010 až 2015 nepodařilo. Také zpracovatelé ropy a distributoři benzínu potřebují svou marži.

Mrazivá připomínka o tom, že s nepříjemnou inflací se budeme muset naučit žít, má v tuzemsku tragikomický rozměr. Zdejší vláda se loni v létě rozhodla snížit spotřební daň z benzínu, a zvláště z motorové nafty.

Petr Holub

U nafty to vydrželo celý rok a tuzemští řidiči proto měli díky tomu nejlacinější motorovou naftu v Evropě na úrovni příjemného období před rokem 2020. Letos v létě, když se cena ropy začala zvedat a ke všemu ještě oslabila koruna, vláda opět spotřební dan zvýšila. Šoféři tak všechno schytali najednou.

Zkušenost od benzínové pumpy přinesla aspoň jedno poučení: Nikdy nepodceňujte ropné šejky ani neočekávejte, že vám zdejší vláda zajistí bezstarostný svět.

Autor je reportér serveru Seznam Zprávy

autor: Petr Holub
Spustit audio