Plánovaný obchvat Nové Pece už má všechna důležitá povolení. Kritici se obávají, že stavba ohrozí přírodu

12. únor 2024 12:11

Turisté i nákladní vozy projíždí denně Novou Pecí na Prachaticku. S tím už by mohl být brzy konec. Jihočeský kraj chce letos zahájit stavbu obchvatu. Přes kilometr dlouhý úsek vyjde na 150 milionů korun a povede chráněným územím. Ekologové se obávají, že stavba ohrozí přírodu. A pochybnosti mají i někteří zastupitelé obce.

„Je tu otevřená krajina s podmáčenými loukami a postupně to přechází ve vyšší porost, vzrostlý les,“ ukazuje lesník a nezávislý zastupitel Nové Pece Stanislav Randsdorf místo, kudy má vést obchvat.

„Je to kus relativně zachované krajiny, plánovaným obchvatem by došlo k jejímu zničení. Už jenom z laického pohledu se to zdá jako dosti velký problém vzhledem k tomu, že hned vedle se nabízí možnost využití bývalého dřevoskladu,“ dodává.

Současnou variantu, která už má stavební povolení, podporuje nezávislý starosta Nové Pece Martin Hrbek. „Na obchvat se čeká už devatenáct let. Je to nutné, protože centrem obce projíždí spousta aut. V létě tudy jezdí hodně lidí na výlety do Rakouska, mnohonásobně se zvýšil počet lyžařů mířících na Hochficht, do toho těžká auta se dřevem a auta na stavby,“ popisuje.

První přípravy začaly v roce 2005. „Když se začínalo, byly tři studie. Jedna měla vést pod objektem dřevoskladu, druhá přímo přes něj a třetí nad dřevoskladem. Spodní varianta nešla, protože tam jsou bažiny, s variantou přes dřevosklad tehdy nesouhlasil Národní park Šumava, takže zůstala jenom poslední varianta, a na tu se dělal projekt a veškerá dokumentace. Jihočeský kraj mezitím vykoupil pozemky, všechno je připravené,“ upřesňuje Martin Hrbek.

Stavba povede chráněnou oblastí v těsné blízkosti Národního parku Šumava. I proto už správa parku vydala výjimku na desítky chráněných druhů živočichů a rostlin. Loni v létě ještě ochranáři provedli další terénní průzkum. „Nově potvrzené druhy jsou zvláště chráněné, ale jedná se o poměrně běžné druhy na území Šumavy. Byli to mravenci, dva druhy motýlů a dva druhy rostlin,“ doplňuje mluvčí parku Jan Dvořák.

Variantu přes bývalý dřevosklad preferoval Jihočeský kraj, ale nemohl ji projektovat, protože s ní původně nesouhlasila Správa Národního parku Šumava. Vedení parku ale loni své rozhodnutí změnilo a kraj byl připravený zahájit nová řízení. To by však znamenalo zdržení stavby minimálně o šest let.

Čtěte také

„Protože by to znamenalo novou studii proveditelnosti, změnu Zásad územního rozvoje Jihočeského kraje, nové řízení EIA, zpracování nové dokumentace, chtěli jsme, aby odpovědnost za to rozhodnutí převzala obec Nová Pec a aby i její občané byli srozuměni s tím, že Jihočeský kraj začne pracovat s novou variantou,“ vysvětluje vedoucího krajského odboru dopravy Andrea Tetourová.

„Poslali jsme dopis adresovaný panu starostovi, nabídli jsme i účast na veřejném projednání, kde bychom všechno vysvětlili. Následně jsme dostali odpověď, v níž nám pan starosta sdělil, že zastupitelstvo se zaobíralo naším návrhem a nakonec rozhodlo, že chce zůstat u té vyprojektované a povolené varianty,“ dodává.

K zahájení stavby podle Andrey Tetourové zbývá už jenom rozšíření výjimky na nově objevené zvláště chráněné druhy rostlin a živočichů. To už v současnosti projednává Správa Národního parku Šumava.

Pokud výjimku rozšíří, chtějí proti tomu některá ekologická sdružení podat odvolání. Potvrdila to například předsedkyně spolku Lipensko pro život Pavla Setničková.

Obchvat Nové Pece na Prachaticku má být součástí postupně rekonstruované silnice až k rakouskému hraničnímu přechodu Schöneben.

autor: Petr Kubát
Spustit audio

Související