Postavit na Ústecku proti Bartošovi Babiše byl dobrý tah hnutí ANO, hodnotí expertka na marketing

4. srpen 2021

Čas na odevzdání kandidátek pro nadcházející volby do Poslanecké sněmovny vypršel. „Politické strany se snaží obsadit jednotlivé kraje těmi lídry, kteří dokáží zásadní témata pro voliče co nejatraktivněji uchopit. Zároveň ale musí vyvažovat své vnitřní poměry tím, že uspokojí stávající poslance, členy vedení nebo vlivné spolupracovníky,“ vysvětluje politický komentátor Lukáš Jelínek, proč může nedlouho před volbami docházet k vnitrostranickému pnutí.

Význam složení kandidátek se přitom různí podle jednotlivých politických subjektů i případných voličů, uvádí Marcela Konrádová z Katedry marketingové komunikace a public relations při Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy:

Čtěte také

„Například u etablovaných tradičních stran, těch s jasným ideovým zaměřením, nebo u stran s loajálními voliči je ve své podstatě úplně jedno, zda určitý kandidát vede kandidátní listinu v Jihomoravském kraji, nebo na Vysočině.“

To se týká především stran jako je KSČM nebo ČSSD, upřesňuje odbornice na marketingovou komunikaci.

„Potom ale máme koalice Spolu nebo Piráti a Starostové, kde ta role bude mnohem větší – určitý kandidát může voliče přesvědčit, nebo naopak odradit.“ Ještě složitější je pak vliv kandidátních listin v případě hnutí ANO, kde hraje roli vícero aspektů, dodává Konrádová.

U koalice Spolu nebo Piráti a Starostové je role kandidáta mnohem větší: někdo může voliče přesvědčit, nebo naopak odradit.
Marcela Konrádová

Poukazuje tak na fakt, že přestože premiér Andrej Babiš (ANO) vzbuzuje kontroverze a často dělí veřejnost na skalní příznivce, nebo skalní odpůrce hnutí, objevují se mezi členy i populární osobnosti, jejichž jméno může kandidátce ANO prospět. Jako příklad uvádí oblíbeného hejtmana Moravskoslezského kraje Ivo Vondráka.

Ústecké klání

V Ústeckém kraji se v říjnu mají o hlasy voličů utkat předseda Pirátů Ivan Bartoš a stávající premiér Andrej Babiš. Podle Marcely Konrádové jde o chytrý tah vládního hnutí:

Čtěte také

„Jednak má v daném kraji dlouhodobě docela velkou podporu a nebude tak příliš těžké udržet svou pozici. A potom tím Babiš ukazuje svůj záměr poměřit síly s druhým žhavým kandidátem na vítěze voleb a post premiéra.“

Co voliče přesvědčí?

Zejména u nově vzniklých stran, které nejsou příliš ukotvené v tradičním pravolevém spektru, na roli lídra hodně záleží, upozorňuje Jelínek. Ten má za to, že voliče, kteří mají vlažnější vztah k politice, zajímá osobní zázemí a životní příběh daného kandidáta.

Ačkoliv hlasující často deklarují, že se při volbě rozhodují podle programů, znají ho většinou jen prostřednictvím letáků nebo výrazných osobností z řad politiků.

Hosté Speciálu:
Veronika Šírová, redaktorka, Český rozhlas
Marcela Konrádová, Katedra marketingové komunikace a public relations, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy
Lukáš Jelínek, politický komentátor
Pavel Ranocha, analytik společnosti Kantar

„Pro politické strany je mnohem výhodnější zvolit do čela kandidátky nebo jako lídra politika, který budí emoce a dokáže strhnout pozornost na sebe i k tématům, která prezentuje,“ uzavírá komentátor.

Jaký je o volby zájem? A bude v kampani důležitým tématem pandemie? Poslechněte si celý audiozáznam Martina Matějky.

autoři: Martin Matějka , marz
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.