Přezouvání pneumatik: Ze zimních na letní až podle teplot
Odborníci doporučují vyměnit zimní pneu za letní, až se denní i noční teploty vyšplhají nad 7 °C. Nebezpečné může být nejen přezouvat příliž brzy, ale i pozdě nebo vůbec.
Ode dneška smějí řidiči opět vyjet na letních pneumatikách. Pokud patříte mezi ty, které navnadilo teplé počasí v minulých dnech, a auto jste už přezuli ze zimních, měli byste teď jezdit o to opatrněji. V následujících dnech se totiž výrazně ochladí, v noci má mrznout, přes den pršet a někde dokonce i sněžit. Jízda na letních pneumatikách je pak výrazně riskantnější, protože gumy tolik nepřilnou k povrchu silnice.
Čtěte také
Při padesátce rozdíl kolem 10 metrů
Reportér Radiožurnálu Luděk Hubáček si na polygonu v Mostě s instruktorem bezpečné jízdy Jiřím Parmou vyzkoušel rozdíly.
Na zimních pneumatikách z padesátikilometrové rychlosti zastavili na suchém povrchu zhruba na 8 metrech, na simulovaném sněhovém poprašku na přibližně 23 metrech.
Oproti tomu na letních gumách na kluzné ploše zastavili ze stejné rychlosti až po zhruba 30 metrech. Navíc s tím, že po 25 metrech brzdění se pohybovali stále ještě rychlostí asi 28 km/h.
Pro ilustraci připomeňme, že standardní šířka přechodu pro chodce jsou 4 metry. Brzdná dráha delší o "pouhých" zhruba 10 metrů tak hraje zásadní roli. Může jít o rozdíl mezi včasným zastavením a sraženým chodcem.
Čtěte také
Počkejte na jaro i na teploměru
Podle Jiřího Parmy by řidiči neměli pneumatiky přezouvat hned s prvním dubnem, kdy to umožňuje zákon, ani s prvními jarními vyššími teplotami.
Záleží hlavně na teplotě silnice. "Ten asfalt je pořád ještě studený a zejména, když na něj ještě trošku naprší, tak to auto klouže," podotýká Parma.
Policie i BESIP proto doporučují přezouvat auto na letní pneumatiky až v době, kdy se teploty dlouhodobě pohybují nad sedmi stupni nad nulou, a to jak přes den, tak v noci.
Zimní pneu v létě také nejsou bezpečné
"Ale zase aby nedošlo k mýlce, že je tedy lepší jezdit na těch zimních co nejdéle, co to půjde. Nebo respektive i v létě. Zimní pneumatika, tím jak je větší, tak auto v zatáčkách zase nedrží, klouže," dodává instruktor bezpečné jízdy Jiří Parma.