Propojení celé české dálnice D11 s polskou dálnicí S3 na Trutnovsku by mohlo být hotové v roce 2027

16. červenec 2022 07:54

Česko dělá všechno pro to, aby co nejvíc urychlilo výstavbu dálnice D11 k polským hranicím, hotovo by mohlo být v roce 2027. Na setkání s polským ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykem to uvedl ministr dopravy Martin Kupka z ODS. Co ještě na setkání obou politiků u polské Lubawky padlo, to zjišťoval reportér Tomáš Lörincz.

Jak daleko jsou tedy obě země s výstavbou dálnice, která se má stát součástí propojení Skandinávie s Řeckem?

Čtěte také

Setkání obou ministrů se uskutečnilo na konci polské dálnice, už položený a hotový asfalt tam končí plastovou bariérou a za ní následuje česká louka. Na státní hranici to je asi 2 metry a právě tady je nejvíc vidět rozdíl v tom, jak daleko jsou Poláci a jak daleko česká strana. Polsku chybí dokončit ještě jeden úsek o kousek dál ve vnitrozemí, do roku 2024 ale bude kompletně hotovo.

Česká strana chce v roce 2026 otevřít úsek z Trutnova ke státní hranici a o rok později zbývající část mezi Jaroměří a Trutnovem. To zpoždění za Poláky je tedy tříleté, pokud se ještě neobjeví nějaké další komplikace.

Až bude polská část hotová, bude chybějící česká část dálnice problémem především pro obce na navazující silnici I. třídy. Řešili tohle téma ministři?

Čtěte také

Podle Martina Kupky se o tom průběžně baví a řeší to i s jednotlivými starosty. Zatím není ještě úplně rozhodnuto o zákazu vjezdu těžké tranzitní dopravy na silnici I/16, která není podle ministra na těžké kamióny připravena, ale i o tom se intenzivně jedná.

Ministerstvo bude také hledat cesty, jak obcím na trase pomoci a ulevit, například právě zákazem vjezdu určitého druhu dopravy nebo výstavbou chodníků v kritických úsecích. Martin Kupka slíbil, že Ředitelství silnic a dálnic zkusí najít možnosti jak obcím pomoci, ale připomněl, že zákon zakazuje státu, tedy v tomhle případě ŘSD, investovat do obecního majetku.

Jak se vlastně na české zpoždění tváří polská strana?

Čtěte také

Na setkání obou ministrů padala spíš slova pochvaly než kritiky, Andrzej Adamczyk coby polský ministr infrastruktury, pochválil českou stranu za posun v posledních dvou volebních obdobích a za navazující práci současné vlády. Ale zároveň zopakoval, že je potřeba dálnici dostavět co nejdřív. Vyzval českou stranu, aby udělala všechno pro to, aby dálnice opravdu byla v roce 2027 hotová, protože to pomůže nejen bezpečnosti dopravy, ale i ekonomice obou sousedních regionů.

Polští novináři nemuseli být tolik diplomatičtí, pátrali po příčinách toho, proč to v Česku nejde, ale konkrétní odpověď nedostali. Ministr Martin Kupka odpověděl, že zpoždění má historické příčiny. Ty spočívaly například podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla v tom, že zatímco polská strana stavěla, v Česku se především mezi lety 2010 až 2014 diskutovalo o tom, jestli je dálnice vůbec potřeba. A tyhle ztracené roky chybí.

autoři: Tomáš Lörincz , baj
Spustit audio

Související