Senioři za volantem

11. říjen 2004
Vaše téma

Dnes v něm mluvíme o seniorech za volantem. Někomu vadí už téma samo a zdá se mu diskriminační. Jiní se ohrazují, že věk nehraje roli. Jiným posluchačům Radiožurnálu vadí, že vůbec existuje zákonná povinnost nechávat se od určitého věku pravidelně vyšetřit.

Jak se zachovat, když před vámi po silnici jede starý pán a na tachometru má šedesátku. Jste nervózní? Kolikrát jste na postaršího škodovkáře troubili, aby vám uhnul z cesty a kolikrát jste se zastyděli, když vám to všechno došlo? Třeba konec konců i to, že vy také jednou zestárnete, ale vaše láska k autu potrvá. Jednom prostě budete jezdit pomaleji, opatrněji, ale také zkušeněji. Pozor na to, mladí borci. Kolegyně, vídeňská zpravodajka Marie Woodhamsová, to velice trefně popisuje.

Marie Woodhamsová: V komplikovaném provozu například ve Vídni se lépe pohybuje třeba 70letý řidič, který je na tyto podmínky zvyklý, neboť tak říkajíc, rostl s přibývajícím počtem aut na silnicích než třeba jeho vrstevník, který sem jednou za čas přijede z venkova. A nebo mladík, byť Vídeňan, jež sotva obdržel řidičský průkaz.

S tím, co říká Marie Woodhamsová, přesně ladí názory odborníků. Dají se shrnout v zásadě do jedné jediné holé věty. Věk nerozhoduje. Ale samozřejmě, nelze tuto jasně řečenou větu vytrhávat z kontextu souvislostí, což naznačuje názor Milana Lila z odboru agend řidičů Ministerstva dopravy.

Milan Lylo: Myslím, že každý by jsme měli být soudný. Já vím, že zdravotní stav se vyvíjí u každého naprosto individuálně, někdo je zdravý delší dobu nebo do vyššího věku, někdo zase méně, někdo bohužel to štěstí nemá, že může být zdráv, ale každý by si měl uvědomit, že s přibývajícími léty se třeba například snižuje zrak, vnímání, zrakové vnímání, ostrost obrazu. Ten řidič nemusí vnímat ty barvy v tom silničním provozu, zejména dopravní značky a zařízení tak, jako je vnímal třeba, když to řeknu, ve 20 letech. A zároveň je prokázáno, že se mu i prodlužují reakční doby. To, že dokáže ten mladý člověk třeba zareagovat podstatně rychleji na danou dopravní situaci, která před ním vznikla, to už ten řidič třeba tak nedokáže.

U nás v České republice jsou lidé ze zákona povinni od určitého věku a v určitých intervalech docházet na zdravotní prohlídky. Přesnější pravidla si můžete přečíst v zákoně 361 z roku 2000 sbírky. Pochopíte z něj, že zákon vám sice tuto povinnost ukládá, ale dopravní policisté mohou těžko kontrolovat, jestli tak opravdu činíte. Odpovědnost je tedy pouze na vás. Vcelku srozumitelně to komentuje internista, doktor Vladimír Soukup, který lékařské prohlídky vůbec nevnímá jako šikanování řidičů.

Vladimír Soukup: Jde o to, že se může přijít na celou řadu poruch, které jsou odstranitelné a to znamená, že ten řidič, pacient řidič, když ta porucha, která by eventuelně mohla zabraňovat schopnosti k řízení, by se dala odstranit, tak je odstranitelná, následně mu teda bude dál řízení umožněno. Čili má to funkci dvojí, jednak tedy vyhledávací, to znamená, že se vlastně vyhledá ta příčina, případně se odstraní. A za druhé se teda obnoví potom schopnost k řízení.

Jestli je vám kolem sedmdesátky a nechce se vám jít k lékaři na preventivní prohlídku, zkuste si vzpomenout, na co dnes ve Vašem tématu doktor Soukup taky upozornil. Když chce někdo zbrojní průkaz, běhá po doktorech a nevadí mu to. Proč to nebrat u řidičského průkazu stejně.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: ehů
Spustit audio

Více z pořadu