Ať si producenti masa platí zavádějící a neúplné kampaně sami, kritizují Zelení projekt Žeru maso

25. listopad 2022

Kampaň „Žeru maso“ Agrární komory, kterou čtyřmi miliony korun spolufinancuje ministerstvo zemědělství, naráží na kritiku pro údajnou jednostrannost. Vyvrací kampaň mýty o konzumaci masa, nebo manipuluje informace ohledně dopadů vegetariánských alternativ na zdraví a životní prostředí?

„Kampaň je potřeba, protože o chovu skotu je tu spousta nepravých mýtů a je třeba ty věci vyvracet,“ uvádí v Pro a proti člen představenstva Agrární komory a předseda Svazu chovatelů holštýnského skotu Josef Diviš.

Čtěte také

Spolupředseda Strany zelených Michal Berg je naopak přesvědčen, že kampaň potřebná není, protože obsahuje zavádějící informace a ty důležité v ní naopak chybí.

„Problematické je financování kampaně,“ dodává politik. „Pokud Česká republika z veřejných peněz předává občanovi informace prostřednictvím nějaké kampaně, mělo by jít o informaci úplnou. Producenti masa si mohou realizovat vlastní kampaň, ale za vlastní peníze.“

„Naprosto chybí informace o tom, jak se chov podílí na změně klimatu, nejen produkcí metanu v případě krav, ale také odlesňováním planety při pěstování krmné sóji. Kampaň by měla dávat informace o benefitech i nevýhodách,“ žádá Berg.

Pravidelná konzumace zpracovaných masných výrobků vede ke zvýšené pravděpodobnosti vzniku rakoviny tlustého střeva.
Michal Berg

Diviš však věří, že dopady chovu skotu na životní prostředí jsou minimální. „Tato čísla jsou zveličována. Navíc je v Česku velmi dobrá alternativa krmné sóji, řepkový extrahovaný šrot, který vzniká po vylisování oleje a tento šrot se u nás zkrmuje nejvíc.“

„Nemyslím si, že průmyslově zpracované masné produkty mají až tak negativní dopad na zdraví. Jsou pod kontrolou Státní veterinární správy, která je jedna z nejpedantnějších v Evropě i na světě,“ obhajuje konzumaci výrobků z masa chovatel.

Je třeba, aby se u nás chovy nezavíraly a nemuselo se kupovat maso s velkou uhlíkovou stopou.
Josef Diviš

Politik ale namítá, že i Světová zdravotnická organizace studiemi jasně dokládá, že pravidelná konzumace zpracovaných masných výrobků vede ke zvýšené pravděpodobnosti vzniku rakoviny tlustého střeva. „Konkrétně u uzenin je to naprosto jasné.“

Samotné motto kampaně Diviš považuje za vhodně zvolené. „Žijeme v mediální době a čím bombastičtější titulek se objeví, tím rychleji je v médiích. Věřím proto, že tato kampaň úspěšně vyprovokovala to, co se snažila vyprovokovat.“

Čtěte také

„Národní kontrolní ústav konstatoval, že naplňování cílů takových kampaní je nekontrovatelné a nikdo nehodnotí, jak jsou peníze na ně utráceny. Takže problematické je, že Agrární komora dělá kampaně, jejichž úspěšnost se nedá měřit. Nejde zde o kampaňování, jako spíš o to, dostat státní peníze do konkrétních kapes agentur,“ kritizuje Michal Berg.

„Podpora spotřeby masa je potřeba,“ opakuje předseda. „Produkce masa v současné době výrazně poklesla, Česko je v soběstačnosti u vepřového pod 50 procenty. Je třeba, aby se u nás chovy nezavíraly a nemuselo se kupovat maso s velkou uhlíkovou stopou,“ obhajuje cíle kampaně Žeru maso Josef Diviš z Agrární komory.

Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu. Moderuje Karolína Koubová.

Spustit audio

Související