Sociální sítě za vlády influencerů. Mají nám co nabídnout, nebo jsou jen marketingovým nástrojem?
Influenceři jsou v posledních letech hodně skloňovaným slůvkem, aniž by mnoho lidí vědělo, co si pod ním vlastně mají představit. Od kosmetických bloggerek přes herní streamery až po odpadlíky z televizních reality show jen těžko najdeme téma, které by na sociálních sítích nemělo svého vlivného ambasadora s tisíci, ale klidně i miliony fanoušků. Co nás na životech těch „slavnějších“ tak fascinuje? Ptali jsme se experta na sociální sítě Michala Vokouna.
Instagram, Facebook, YouTube, ale i TikTok nebo Twitch. Všude tam na ně můžete narazit. Influenceři – termín, který s rozvojem a postupným úpadkem sociálních sítí dostává trochu pejorativní nádech. Ne náhodou koluje po internetu meme, kde slečna u kávy vypráví chlapci: „Jsem fotografka, spisovatelka, modelka na Instagramu a fashion youtuberka.“ Na což jí on odvětí: „No, já umím taky úplný h***o.“ Příspěvky na sociálních sítích se ale dá i v Česku solidně živit, placené spolupráce se postupně naučily využívat i tuzemské firmy. Příspěvky obsahující placenou spolupráci musí být dle podmínek pro užívání sice označené, ne všichni influenceři to ale důsledně dělají.
Čtěte také
Rozdíl mezi přirozeným obsahem a reklamou se tak často stírá, zejména nejmladší generace, která nezažila svět bez internetu, má s jejím rozpoznáváním problém. Ne všechny aspekty spojené s vlivnými lidmi na sociálních sítích ale musí být nutně negativní – Michal Vokoun zmiňuje pozitivní příklad v podobě Kovyho, který z primárně zábavního obsahu v posledních letech přešel k serióznějším videím, kde mladé informuje třeba o rizikách půjček nebo o tom, proč je důležité jít k volbám. Zároveň částečně vyvrací vzpomínaný meme, protože spousta celebrit vzešlých ze sociálních sítí už se uchytila v příbuzných branžích. Třeba jako moderátoři nebo podnikatelé.
A jak se omílaným influencerem stát? Jednotný recept samozřejmě neexistuje. Podle Vokouna pomůže originalita a pravidelnost, velkou výhodu ale mají ti, kteří už věhlasu dosáhli někdy v minulosti. Jak říká, i Karel Gott má už dneska svůj Instagram.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.