Součástí pražské MHD se stal vodíkový autobus. Dopravní podnik ho nasadil na lince 170

17. červenec 2023 12:00

V ulicích Prahy můžete potkat první vodíkový autobus. Dopravní podnik ho bude dva roky testovat, aby zjistil, jak rozšířit možnosti alternativních pohonů. Cestující zatím vozí na lince 170.

„Je to vodíkový autobus, což v principu znamená elektrobus, který ale není potřeba nabíjet. K výrobě elektřiny používá palivový článek, který je plněn čistým vodíkem,“ popisuje ředitel společnosti Škoda Electric Radek Svoboda.

„Veze si s sebou zásobu 35 kilogramů vodíku stlačeného na 35 atmosfér a ty mu vydrží přibližně na 350 kilometrů bezpečného dojezdu na jedno naplnění,“ dodává. Nízkopodlažní a velmi tichý autobus bude jezdit na lince 170 mezi Jižním Městem a Barrandovem.

„Oběh na té lince je vlastně dvacet kilometrů tam, dvacet zpátky. Část linky je relativně po rovině, ale druhá část je hodně do kopce. A zejména v těch kopcovitých oblastech ty elektrobusy pak mají poměrně velkou spotřebu. Proto chceme zkoušet tu vodíkovou technologii na skutečně zatížené lince, kde je velká spotřeba nafty nebo případně i elektřiny,“ říká Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

V červenci bude autobus nasazen pouze ve špičkách, od srpna pak celodenně. Testovat se budou i rozdíly v provozu v různých ročních obdobích.

„Protože očekáváme, že v létě budou jiné spotřeby kvůli klimatizaci, v zimě třeba jiné spotřeby kvůli topení. Výhoda vodíkového pohonu je ten, že má nějaké odpadní teplo, které můžeme využít na topení. U elektrovozidel v zimě musíme topit čistě z té elektřiny,“ vysvětluje Barchánek.

Vodíkový autobus byl v Praze zaveden do provozu MHD

Jak funguje plnící vodíková stanice, u které autobus každý večer zastaví? Poslechněte si celou reportáž.

autoři: Tomáš Maleček ,
Spustit audio

Související