Světe, div se, Hába psal pro tradiční klavír!
Kompletní dílo pro půltónový klavír Aloise Háby (1893−1973) natáčí ve Studiu 1 Českého rozhlasu Ostrava už nějaký ten rok klavírista Miroslav Beinhauer. Akademie se u příležitosti letošního dvojitého výročí našeho největšího průkopníka mikrointervalové hudby zastaví u málo známého, ale podstatného díla, které Hába komponoval hlavně v době mezi dvěma světovými válkami, a to pro „běžný“ klavír.
K poslechu nabídneme dokonce i jeho skladby jazzové. O Hábově interpretačně nesnadné a poměrně neznámé klavírní tvorbě bude mluvit nejen jeho nový oddaný interpret, ale také největší odborníci „na Hábu“ − muzikologové Vlasta Reittererová a Lubomír Spurný, který věří v to, že čas pro tradiční klavír Aloise Háby teprve přijde.
Fascinující hudební vývoj jednoho z největších průkopníků meziválečné avantgardy dokládají i dvě předešlé Akademie: Libozvučnost šestinotónů (2021) a Mikrotonální vesmír Aloise Háby (2019).
Čtěte také
Nově tedy pokračování sestavené z tónů, které nás rozhodně za uši tahat nebudou, ale které: „do prstů lezou velmi pomalu a těžko“, jak v rozhovoru prozradí Miroslav Beinhauer. Nový zájem o Hábovo dílo a nahrávky jeho fug, variací, kusů, tanců, nálad nebo sonát přichází právě s tímto mladým interpretem, který je mimochodem ve světě jediným hráčem, který virtuózně ovládá hru na Hábovo šestinotónové harmonium. Paradoxně právě tento unikátní nástroj přivedl Beinhauera zpátky k ladění, které všichni tak důvěrně známe. V Ostravě vzniká komplet pro půltónový klavír Háby díky režisérovi Františku Mixovi a mistrovi zvuku Lubomíru Výrkovi.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka