Uši nezavřeme, být v tichu se člověk musí naučit, říká skladatel Slavomír Hořínka. V hudbě dává prostor vlastní zranitelnosti

15. srpen 2022

Poslech hudby tzv. na pohodu? To Slavomíru Hořínkovi není vlastní, čas od času ale na internetu zapátrá po nových zajímavých interpretech. Svůj čas dělí mezi komponování, vedení Katedry skladby na HAMU a pětičlennou rodinu, ve Vizitce ale s láskou mluvil i o Jeruzalému, „rušném, akusticky přehlceném městě.“ Tichou stránku tohoto místa zachytil v niterné skladbě Třísky pod kůží. I o ní byla řeč ve Vizitce s Markétou Kaňkovou.

Stejně jako on studovala hru na housle a zajímá se o folklor. I proto si Slavomír Hořínka vybral do své Vizitky hudbu estonské hudebnice Marji Nuut. Píseň Kuud Kuulama drží po celou dobu jemnou atmosféru, posluchače ale postupně pohltí. Klid, práce s tichem, niternými pocity a introvertními zvuky je i specifikum tvorby skladatele Slavomíra Hořínky.

Čtěte také

V dětství to ovšem vypadalo jinak, doma v Rožnově zpíval s rodiči tak náruživě lidovky, že kvůli sousedům museli odhlučnit obývák. Hra na housle, klavír a sborový zpěv pak přišly zcela přirozeně. Housle nakonec vystudoval na konzervatoři, na HAMU, kde v současné době řídí Katedru skladby, se pak věnoval právě kompozici. „Díky hře na oba nástroje mám vyrovnané lineární a harmonické myšlení. Housle ale vnímám jako první nástroj, a tak jsem zaměřený spíš na linii,“ řekl v souvislosti s dotazem na způsob skládání. 

Opravdovost ve mně obnažuji hudbou

Slavomír Hořínka píše hudbu orchestrální, komorní, vokální i vokálně instrumentální, rád experimentuje a hledá možnosti hudebního výrazu. Jeho díla zazněla v podání České filharmonie nebo Bennewitzova kvarteta, víc než patnáct skladeb napsal ale také pro pražský Orchestr Berg.

Čtěte také

S ním jej pojí i aktuální spolupráce, v září bude mít premiéru opera Tak tiše až, ke které napsal hudbu. Režiséra Petra Boháče k ní inspiroval článek o zneužívání členů jednoho pěveckého sboru. „Během jedné hodiny prožijeme i několik minut v mysli ženy, která se rozhoduje, zda má na veřejnost vyjít se svým traumatem,“ vysvětluje Hořínka. O účasti na projektu Orchestru Berg prý dlouho přemýšlel, neboť téma zneužívání společností aktuálně velmi rezonuje. „I já mám z dětství podobnou zkušenost, a tak jsem si řekl, že mám právo se k tomu vyjádřit,“ dodává s tím, že při psaní hudby pracoval například s hlasy ptáků a chorální melodikou.

Slavomír Hořínka mluvil ve Vizitce o potřebě zklidnění se, naslouchání sobě samému a schopnosti alespoň chvíli fungovat bez podnětů zvenčí. Ostatně právě to je pro něj jednou z podmínek zasednutí k práci. „Svět je podněty napěchován, jenže uši na rozdíl od očí zavřít nemůžeme. Zastavit se a být v tichu je schopnost, kterou v sobě člověk musí objevit,“ míní.

Čtěte také

S tichem pracuje i aktivně, ve Vizitce zazněl úryvek z jeho kompozice Třísky pod kůží, která vznikla jako skládanka zvuků nahraných při Hořínkových opakovaných pobytech v milovaném Jeruzalémě. Zvuk ulic, nočního ticha kostela sv. Anny, krkavců z Olivové hory nebo dronu poletujícího nad silnicí kolem Mrtvého moře doplňují autorské básně. Nikdy před tím neměl odvahu nechat je zaznít veřejně, jejich zapracování do Třísek pod kůži tak vnímá jako krok z komfortní zóny směrem ke zranitelnosti. „Dnes si člověk musí připustit, že navázat vztah znamená vystavit se zranění. A já mám pocit, že má hudba musí obnažit opravdovost, která ve mně je. S tím souvisí i otevřenost, operu Tak tiše až v tomto směru vnímám jako další krok.“

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.