V Pardubicích začali stavbaři vysouvat nad Labe další část nového železničního mostu

21. červen 2023 12:23

Rychlostí několika centimetrů za hodinu a s přesností na milimetry začali v Pardubicích stavbaři vysouvat část nového železničního mostu přes Labe. Trojdílnou konstrukci o celkové délce 140 metrů sestavují na břehu a všechny její části plánují dostat nad vodu během příštích měsíců. Obří kolos váží skoro 1400 tun a proti původnímu přemostění bude mít nespornou výhodu - dostane dvě koleje.

Čtěte také

Přímo u středového pole velké obloukové konstrukce je vidět, jak hydraulické zařízení vysouvá několik set tun oceli po malých kolečkách nad vodní hladinu. „Tento most se posouvá pomocí hydraulických pístů, které jsou v zadní části ocelové konstrukce. Posouvá se po 40 – 80 centimetrech, kdy vždy dojde k posunu, pak dojde k vyčepování, přičepování a opět k posunu,“ popisuje stavební postup mostař Michal Hrutkaj, podle kterého zároveň kontrolují, jestli se most nevychyluje z osy. Cílem teď je vysunout ho do poloviny šíře toku.

V srpnu by pak už měla být celá trojdílná konstrukce ve finální poloze. V říjnu začnou dělníci most připravovat na zprovoznění, říká stavbyvedoucí Jan Mitlöhner. „Zhruba od 7. října do 19. prosince bude kompletní výluka mezi Rosicemi a pardubickým hlavním nádražím a mezi Rosicemi a Chrudimí. V té době převedeme provoz z provizorního mostu na ten nový.“

Teď vlaky provizorně využívají starý železniční most, stavbaři ho museli posunout o 18 m vedle, aby nepřekážel stavbě toho nového. „Nový most bude mít průběžné štěrkové lože, takže bude výrazně nižší hlučnost. Bude dvoukolejný, takže velmi pomůže kapacitě. A je na něm vyšší rychlost,“ dodává Mitlöhner.

Budování nového železničního mostu přes Labe je poslední částí modernizace trati z Pardubic do Stéblové, podle investora SŽ dosahují celkové náklady výše skoro tří miliard.

autor: Ondřej Wolf
Spustit audio

Související