V roce 2026 má dálnice D3 vést až na hraniční přechod v Dolním Dvořišti, kde se spojí s rakouskou rychlostní silnicí S10

18. říjen 2022 11:30

Už za tři roky měla dálnice D3 vést až k hranici s našimi jižními sousedy. Silničáři ale narazili na problémy s bažinatým terénem v úseku Kaplice nádraží – Nažidla. Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že ho dokončí právě až v roce 2026.

O rok dříve by mohla být hotová část od Nažidel k hranicím s Rakouskem, kde se napojí na rychlostní silnici S10, která vede už od roku 2015 až k Freistadtu. Dostavbu k hranici s Českem schválila rakouská vláda, její součástí bude i jeden kilometr dlouhý tunel.

„Rakušáci dělají tunelů mnohem víc než my na české straně a je to zejména z toho důvodu, že si jejich zemědělci chrání půdní fond. Souhlasí s výstavbou právě v pouze v případě, že je tam tunel, nad kterým mohou hospodařit,“ vysvětluje předseda Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a D4 Pavel Eybert.

Stavba dálnice směrem k hranici s Rakouskem pokračuje i na české straně. Řidiči by se po ní podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic Jana Rýdla měli dostat až do Dolního Dvořiště v roce 2026. „Jihočeská část D3 je jednou z nejvýraznějších priorit Ředitelství silnic a dálnic. Tři stavby podél Českých Budějovic už jsou zahájeny, stavby směrem k rakouským hranicím budeme do roku 2024 zahajovat a v roce 2026 chceme jezdit až na hranice,“ dodává.

Čtěte také

Zatímco dostavba jihočeské části D3 je na dohled, otazníky zůstávají nad úsekem ve Středočeském kraji. „Tam je velmi organizovaný a sofistikovaný odpor. Ačkoliv není masivní, v rámci české legislativy bohužel stačí doslova pár jedinců, kteří mají k dispozici právní nástroje a kladou odpor té stavbě. Nicméně stavba jako taková je v přípravě, dokonce už několik měsíců běží geologické a hydrogeologické průzkumy,“ popisuje Jan Rýdl.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3 mezi Českými Budějovicemi a Meznem na hranici Jihočeského a Středočeského kraje. Tam řidiči můžou využít zatím jedinou dálniční odpočívku s čerpací stanicí a občerstvením. „Jezdím tudy často. Myslím si, že dálnice už měla dávno stát a rozhodně by to zlepšilo život všem řidičům i neřidičům po trase,“ komentuje řidič Jan Šesták.

Podle předsedy Sdružení pro výstavbu dálnice D3 a D4 Pavla Eyberta posun ve středních Čechách přineslo rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který potvrdil vedení dálnice D3 takzvanou západní variantou přes Posázaví. „Odborníci, kteří ji připravili, skutečně vybírali to nejlepší, co se dalo z různých hledisek vůbec vybrat. Bohužel se to stále oddalovalo, ale teď je to definitivní, už s tím nikdo nehne,“ říká.

Ředitelství silnic a dálnic aktuálně předpokládá, že středočeský úsek dálnice D3 se bude stavět nejdříve v letech 2025 až 2029.

autor: Jan Kopřiva
Spustit audio

Související