Ve Waldorfské škole děti hledají odpovědi a tvoří učebnice samy

7. březen 2024

Waldorfský školský systém slaví letos 105 let a patří mezi nejrozšířenější na světě. Základním mottem je dítě v úctě přijmout, v lásce vychovat a ve svobodě propustit.

Ředitel Základní školy Waldorfské v Pardubicích Milan Barták v Radioporadně vysvětlil, proč je pro tento typ školy tak důležité slovní hodnocení dětí a proč známka nestačí. „Představte si, že milující žena uvaří polévku pro muže, ten ji po příchodu z práce sní a řekne: Maruško, dneska je to za tři! Reakce ženy je v tu chvíli jasná.

Nebo řekne: Maruško, jsem moc rád, že jsi na mě myslela a udělala pro mě polévku. Jenom na mě byla trochu slaná. A k mrkvi jsem si taky ještě cestu nenašel. Ale moc ti děkuju.“

Pro učitele je takové hodnocení mnohem náročnější. A taky to, že pracují bez učebnic. Ty si totiž žáci tvoří sami. Když vědomosti procházejí nejen hlavou, ale i rukama, tak si toho děti mnohem více zapamatují. 

„Je to tak. Nedáváme hotové pravdy. V rámci pokusů žáci pozorují, zapisují a hledají si v tom cestu, hledají výsledek,“ upřesňuje ředitel.

Učení v epochách

Ve waldorfské škole mají žáci například celý měsíc fyziku. Zaměří se na dané téma a postupně metodou pokusů a omylů docházejí k výsledkům.

„Začínáme od půl deváté a dvě vyučovací hodiny máme skutečně blok jednoho předmětu, který se měsíc intenzivně vyučuje a pak následuje jiný blok předmětu. Na počet hodin to ve školním roce vyjde stejně jako v klasické škole,“ vysvětluje Milan Barták a upozorňuje na to, že děti rozhodně nesedí celé dvě hodiny v lavici.

Mobilní telefony do školy nepatří

„Pokud se stanou mobily našimi pány, je to špatné. Proto v prostorách školy telefony nepoužíváme. Sociální interakci děti u nás zažívají v realitě. Osobní komunikace je základem. Co ale dělají děti, když vyjdou ze školy, o tom si neděláme iluze,“ přiznává ředitel.

„Pokud se chcete dozvědět, jak waldorfské školství vypadá, nechte před školou všechno, co jste o tom kdy slyšeli. Vejděte do školy a uvidíte, jak mezi sebou komunikujeme. Buď vás to osloví, nebo ne. Každý má volbu,“ myslí si ředitel ZŠ Waldorfská Milan Barták.

Blíží se zápisy do prvních tříd a tato škola v Pardubicích má dvakrát tolik zájemců, než je schopná přijmout. Otázkou však zůstává, zda v Pardubickém kraji bude v budoucnu i navazující střední škola. To je momentálně podle ředitele Bartáka ve hře. Podle jeho slov existuje žádost o zřízení lycea, které pracuje na principech waldorfské pedagogiky.

Jak jsou na tom žáci waldorfské školy se znalostmi v porovnání s dětmi z klasické školy podle přehledu od CERMATu? Poslechněte si víc v záznamu pořadu.

Spustit audio

Související