Velké malé zprávy 6. května 2005

5. prosinec 2011
Velké malé zprávy

Rodiče věnují více pozornosti těm svým dětem, které jsou hezčí. Tučné ryby jsou zdravější než ryby suché. Nejpozději od roku 2020 prý začne v Německu umírat ročně 40 tisíc lidí kvůli přílišnému vysedávání u televize. Posluchači britské rozhlasové stanice BBC Radio 4 označili za nejlepší vynález lidstva jízdní kolo. Americkým paleontologům se podařilo objevit vzácné naleziště koster dinosaurů.

Všichni rodiče si pochopitelně myslí, že právě jejich děti jsou ty nejkrásnější. Jak ale píše na svých internetových stránkách server BBC, kanadští vědci přišli na to, že rodiče věnují nevědomky daleko více pozornosti těm svým dětem, které jsou hezčí. Nafilmovali chování rodičů při nákupech ve čtrnácti supermarketech v provincii Alberta. Děti, které byly na záběrech, vědci známkovali jedním až deseti body podle jejich vzhledu.

Výsledek pak porovnávali s projevy péče ze strany rodičů. Přitom zjistili, že hezké děti jejich rodiče upoutávali k nákupnímu vozíku, aby z něho nespadly, ve více než 13 procentech případů, zatímco ty méně hezké pouze ve čtyřech procentech. Obzvláště nápadné byly projevy otců. Ti prý méně hezké děti nepřipoutávali vůbec. Tým expertů soudí, že rozdíly v chování rodičů lze vysvětlit Darwinovou evoluční teorií. Hezké dítě znamená z genetického hlediska úspěšného potomka, který je proto více ceněn.

Lidé, kteří jí ryby mimo jiné i proto, že chtějí prospět svému srdci, by si měli vybírat ty hodně tučné. Ryby s vysokým obsahem nenasycených mastných kyselin jsou totiž zdravější než ryby suché, což potvrdil výzkum vědců z americké Harvardovy univerzity.

Spotřebitelé by podle nich měli dávat přednost lososům nebo tuňákům oproti například suchým treskám. V praxi to ale bývá většinou naopak, protože řada lidí si při hubnutí vybírá jen potraviny s nízkým obsahem tuku a z mořských ryb preferuje právě ty treskovité. Kyseliny, které se v tučných rybách nachází, ale mají schopnost bránit tvorbě krevních sraženin, takzvaných trombů, které mohou být příčinou infarktu nebo cévní mozkové příhody.

Američtí vědci vyšetřili při výzkumu 5 tisíc starších lidí, kteří měli problémy se srdcem a s krevním oběhem. Zjišťovali, zda pravidelně jedí ryby, eventuálně jaký druh. Ukázalo se také, že kromě druhu ryby hraje podstatnou roli i způsob její přípravy. Pečené nebo dušené ryby jsou prý mnohem zdravější, než ryby smažené na pánvi.

V poslední době se doslova roztrhl pytel s průzkumy o škodlivosti televize. S dalším přišel Manfred Spitzer, neurolog z univerzity v německém Ulmu, podle něhož může mít sledování ?kouzelné bedýnky" pro lidstvo katastrofální následky. Varuje, že nejpozději od roku 2020 prý začne jen v samotném Německu umírat ročně 40 tisíc lidí v důsledku přílišného vysedávání u obrazovek v dětství.

Příčinou předčasného skonu někdejších malých televizních nenasytů budou infarkt myokardu, rakovina plic a cukrovka. Tedy choroby, které si vypěstují v důsledku nedostatku pohybu, obezity vyvolané přejídáním u obrazovek i pasivního kouření vinou jejich rodičů. Rapidně se podle něj také zvýší počet úmrtí zaviněných glorifikací násilí v televizi. Stejně nebezpečné je podle neurologa ale i vysedávání školáků u monitorů počítače, které prý ochuzují o kreativitu a schopnost učit se. Děti získávají nové poznatky komunikací s okolím, neustálý styk s virtuální realitou je ale podle německého lékaře ohlupuje.

Posluchači britské rozhlasové stanice BBC Radio 4 označili za nejlepší vynález lidstva jízdní kolo. Vynálezy od roku 1800 navrhovaly do žebříčku vědecké celebrity. Pro bycikl hlasovalo téměř 60 procent lidí. Náskok tohoto vynálezu byl ovšem zdrcující. Tranzistorové rádio na druhém místě získalo pouhých osm procent hlasů. A stejný počet lidí považuje za největší objev elektro-magnetickou indukční cívku. Až daleko za nimi zůstal osobní počítač nebo internet.

Jízdní kolo splňuje podle Britů všechny předpoklady nejlepšího vynálezu. Má jednoduchý dizajn a jeho použití je snadné. Důležitou roli ovšem hraje i to, že nezatěžuje životní prostředí. Posluchači Radio 4 ale mohli hlasovat i opačně. Nejhorším nápadem lidstva jsou podle nich geneticky modifikované potraviny a jaderná energie. Mezi vědci, kteří navrhovali své favority, byli například spisovatel Arthur C. Clarke či odborník na klonování Ian Wilmut.

Americkým paleontologům se podařilo objevit vzácné naleziště koster dinosaurů. K masovému hrobu s tisíci fosíliemi je přivedl soukromý sběratel, který to místo už prohledával a skončil kvůli tomu dokonce i ve vězení, protože neměl oprávnění kopat na federálním pozemku. Rozsáhlý hřbitov dinosaurů poblíž Zelené řeky a vyhlášeného pole gejzírů v Utahu, skrýval stovky, možná tisíce zachovalých koster pradávných ještěrů. Mezi nimi se podařilo najít i zcela nový druh, který vědci pojmenovali falcarius utahensis.

Tvor žil zhruba před 125 miliony let a podle paleontologů je chybějícím článkem v dinosauří evoluci. Byl prvním dinosaurem vegetariánem, jeho jídelníček totiž sestával z rostlinné stravy. Byl 4 metry dlouhý a jeden a půl metru vysoký. Chodil po dvou nohách a měl husté peří a ostré drápy. Jak uvádí časopis New Scientist, tým paleontologů se v současnosti snaží mimo jiné zjistit, co způsobilo, že zemřelo tolik zvířat na jednom místě. Jako nejpravděpodobnější se údajně jeví varianta, že na vině byly toxické plyny unikající ze země.

autor: alb