Vlaky mezi Českou Třebovou a Přerovem nově střeží systém ETCS, který dokáže zastavit vlak

13. listopad 2023 07:33

Evropský zabezpečovací systém ETCS se rozšířil na dalších více než 100 kilometrů železniční sítě v Česku. Správa železnic (SŽ) ukončila jeho instalaci na koridoru mezi Přerovem a Českou Třebovou. Začala v roce 2018, celkové náklady dosáhly téměř 426 milionů korun.

Délka nově zabezpečené části koridoru vybavené ETCS je 108 kilometrů. V kolejišti přibylo 1254 takzvaných eurobalíz, což jsou krabičky, které snímají jízdu vlaku. Hlavně ale komunikují se systémem, který v případě potíží dokáže i zastavit vlak. Na centrálním dispečerském pracovišti v Přerově byly nutné úpravy a doplnění sdělovacího a zabezpečovacího zařízení.

Čtěte také

Projekt s názvem ETCS Přerov – Česká Třebová spolufinancuje Evropská unie z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celkové investiční náklady stavby dosáhly 425,7 milionu korun bez DPH. V menší míře se na financování podílel Státní fond dopravní infrastruktury.

Zabezpečovací systém, který zvyšuje plynulost a současně i bezpečnost železniční dopravy, by měl být zaveden na všech koridorových tratích v ČR do roku 2025. ETCS kontroluje jízdu vlaku, zvyšuje bezpečnost a posiluje kapacitu železničních tratí. Při nedovoleném přejetí návěstidla nejprve varuje strojvedoucího a následně zasáhne do řízení vozidla.

Přípravu systému má na starost společnost AŽD Praha, která takto postupně vybavuje i další tratě v zemi. Kromě rozšiřování pokrytí tratí eurobalízami teď AŽD pracuje například i na rozvoji autonomních lokomotiv. Společnost zatím otestovala jeden prototyp na trati u Olomouce.

autoři: Barbora Soukupová , Honza Ptáček | zdroje: Český rozhlas , ČTK
Spustit audio

Související