Wonkův most čeká příští rok výměna poškozených lan, oprava bude za provozu

19. květen 2022

Pardubický kraj ročně opravuje 10 - 15 mostů, které jsou v nejhorším stavu. Letos je nejkritičtější situace na pěti mostech, z toho jeden je přímo v krajském městě a jeho oprava bude velmi komplikovaná.

Ředitel Krajské správy a údržby silnic Miroslav Němec potvrdil, že ve vážném stavu je most Pavla Wonky v Pardubicích. Experti přitom už několik let podrobně zkoumají poškozená lana a hledají způsob opravy. „Těch lan je devatenáct a ten spletenec má v průměru 35 centimetrů a je 170 metrů dlouhý.“

Průjezd přes provizorní mosty

Lana jsou přitom umístěná v komorách nosníků a je velmi obtížné je vyměnit. „Výměna je na hranici technických možností, protože se bude muset odkrýt upínací deska, kde jsou ta lana upnutá, po jednom se budou odřezávat a provoz bude zajištěn po čtyřech provizoriích, každé dvě budou sloužit pro jeden směr jízdy a bude se s nimi manipulovat tam, kde se na mostě nebude pracovat.“

Most Pavla Wonky
Postaven v letech: 1956-1959
Původní název: most Československo sovětského přátelství
Délka mostu: 170 metrů
Hmotnost konstrukce: 8 800 tun

Poškozená lana na mostu Pavla Wonky objevil pracovník Správy silnic v roce 2017. Od té doby odborníci prováděli diagnostiku konstrukce a hledali způsoby, jak práce provést, aby rekonstrukce co nejmíň zkomplikovala dopravu v centru města. Podle Miroslava Němce bylo veškeré úsilí věnováno tomu, aby se po mostu dalo alespoň omezeně jezdit. Oprava by měla začít příští stavební sezonu a cena bude okolo 130 milionů korun.

Jedno z lan ve Wonkově mostě poškodila koroze

Druhý most, který je za hranicí životnosti, je v Řečanech nad Labem, i tam jsou problémy a proto odborníci zkoumají, jak dlouho most ještě vydrží. „My jsme vysoutěžili umístění mostního provizoria s tím, že se jednalo o soutěž o pronajmutí mostovky na čtyři roky, nicméně cena vyšla pro nás poměrně dost nepříznivě, přes 40 milionů korun. To nevidíme jako dobrý obchodní případ, protože pořídit provizorium, které de facto si někdo po dvou, třech letech odveze a nás to bude stát 40 milionů korun, to nám nepřišlo jako dobrý nápad. Proto se dělá expertní činnost, jestli to most ještě chvilku vydrží a bude se to soutěžit znovu s tím, že budeme provizorium kupovat,” vysvětluje Němec.

Pardubický kraj nechává mosty pravidelně kontrolovat, a pokud to jde, snaží se pomocí moderních metod prodloužit jejich životnost.  Na to, aby nechal opravit všechny, není dost peněz.

Spustit audio

Související