Z Olomouce do Brna vlakem za půl hodiny? I to by měla nabídnout chystaná vysokorychlostní železniční trať

13. prosinec 2023 14:45

Plánovanou stavbu vysokorychlostní železniční trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy je podle ministerstva dopravy možné financovat také formou partnerství veřejného a soukromého sektoru. Stavět by se i díky tomu mohlo začít už v roce 2026. Přípravy podle železničářů pokračují, v příštím roce chtějí zahájit archeologický průzkum.

Úsek vedoucí Moravskou branou, tedy z Prosenic na Přerovsku do Ostravy, by mohl být podle ministra dopravy Martina Kupky z ODS hotový v roce 2032. „Cestu z Hranic do Olomouce, ale i do Ostravy se podaří zkrátit na 18 minut, z Přerova do Ostravy za 24 minut, z Olomouce do Brna či z Olomouce do Ostravy by se pak ta dojezdová doba zkrátila pod půl hodiny na 26 minut,“ uvedl Kupka.

Chystanou stavbu je podle ministra možné financovat i formou takzvaného PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Čtěte také

Už v příštím týdnu podle ředitele Stavební správy vysokorychlostních tratí Jakuba Bazgiera předají železničáři ministerstvu životního prostředí dokumentaci k posouzení vlivu stavby na životní prostředí. „Současně v roce 2024 využijeme možnosti oslovit vlastníky, abychom s nimi debatovali o možnosti výkupu a samozřejmě, aby měli co největší míru informací,“ zmínil Bazgier.

Správa železnic kromě příprav na stavbu vysokorychlostní trati chystá také řadu oprav stávající železniční sítě. „Modernizujeme postupně síť tak, aby byla dostatečně kapacitní, aby se toky zboží a cestujících z té konvenční sítě provázaly na připravované vrtky,“ uvedl náměstek generálního ředitele Mojmír Nejezchleb.

Kde se má modernizovat?

Vyjmenoval také některé ze staveb. „Máme dvě pravomocná územní rozhodnutí na dvě stavby mezi Brnem a Přerovem, což je úsek Nezamyslice-Kojetín a Kojetín-Přerov. Teďka stavíme úsek Lipník-Drahotuše, který pomůže udržet kvalitu a rychlost provozu na druhém koridoru směrem od Přerova na Ostravu,“ dodává Nejezchleb.

Právě výluka v úseku Drahotuše-Lipník nad Bečvou na Přerovsku ale podle osobních i nákladních dopravců způsobí velké problémy na železnici. Jde podle nich o jeden z nejvytíženějších úseků v Česku. Své námitky předali Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, ten ale výluku povolil. Vyplývá to z dokumentů na úřední desce.

Chcete mít zprávy (nejen) z vašeho kraje pořád při ruce? Odebírejte Zprávy ČRo Olomouc ve svých podcastových aplikacích Můj Rozhlas, Spotify, Google Podcast nebo Apple iTunes.

Spustit audio