5. etapa - V Tucumánu čeká bezesná noc, na trati bylo horko

10. leden 2014

Po dvou dnech závodu s oddělenými trasami se všichni opět shromáždili, aby pokořili nejdelší etapu celé rallye. Trať vedla z Chilecita do Tucumánu a rychlostní zkouška měřila 527 kilometrů. Piloti museli být extrémně odolní, aby překonali dvě náročné části rychlostní zkoušky, které byly převážně ve znamení boje s pískem.

Celý den závodníci postupovali terénem mimo vyjeté trasy. A ti, kteří trasu špatně odhadli, ohrozili motory svých strojů přehřátím. Tím spíš, že místní teploty jsou velmi vysoké. Pro mnoho ostatních znamenala etapa poškození techniky a noční opravy na druhý den. Stala se pohromou pro několik favoritů, technika zradila Josefa Macháčka i Martina Kolomého.

Motocykly

Pořadatelé pro tuto kategorii nakonec zrušili druhou část rychlostní zkoušky. Teploty dosahovali až 47 stupňů, což bylo velmi náročné pro jezdce i pro stroje. Některé motocykly dokonce skončili v plamenech. Kdo se vypořádal s horkem, jel většinou jiným směrem než ostatní a vznikal chaos, navigační problémy měli i ti nejrychlejší.

David Pabiška při Rallye Dakar

Hodně jezdců muselo také po pádech svou motorku zvedat ze země, padali Barreda Bort, navíc měl problémy s palivem a do cíle dorazil až 13. Despresovi se v horku přehřívala jeho Yamaha, jako ostatní bloudil a průběžně je osmý.

Štěstí si naopak vybralo Marca Comu, který se sice potýkal s drobnou navigační chybou, ale situaci rychle vyřešil, svým soupeřům ujel a ve třetí etapě zvítězil. Podle oficiálních výsledků je před ním ale celkově stále Barreda.

Druhý v etapě, 13 minut za Comou skončil jeho krajan, Španěl Viladoms, ještě o dalších 13 minut déle na třetí pozici dorazil Rodrigues na Hondě.

Čtyřkolky

Kategorie čtyřkolek byla svědkem stejné úpravy trasy, jako u motocyklů, aniž by došlo k nějaké radikální změně pořadí. Ignacio Casale si ponechává náskok v celkové klasifikaci, ale jeho největší soupeř je teď Sergio Lafuente, který si připsal své třetí etapové vítězství a trochu cti předjížděním Rafala Sonika. Přiblížil se tak zase o krok blíž k virtuálnímu pódiu.
Lafuente jel se svojí Yamahou bezchybně a suverénně etapu vyhrál, průběžně je na čtvrté pozici, Casale dojel hned za ním jako druhý. Holanďan Husseini dokončil závod až 15. U své čtyřkolky měl pohon pouze jednoho kola.

Automobily

Stéphane Peterhansel se v etapě potýkal s navigačními problémy, musel zastavit v dunách a ztratil asi 24 minut, zajel šestý čas. Podobné problémy a téměř na stejném místě měl také Nasser Al-Attiyah. Zdržel se ale v uvozovkách pouze 21 minut a dojel před Peterhanselem.

Macháček je na svůj nový stroj i přes problémy pyšný

Carlos Sainz měl technické potíže zhruba na 133. kilometru, v celkové klasifikaci si ale stále udržuje vedení. Na své bugině musel opravovat elektroniku a to není v poušti nic jednoduchého. Zapadl Nani Roma, ale na rozdíl od ostatních jeho soupeřů se z toho dostal celkem rychle a etapu vyhrál, celkově je druhý za Sainzem, ztrácí na něj pouhé dvě minuty. Jihoafričan De Villiers může být spokojený s druhým etapovým místem, za ním se umístil Američan Gordon. Josef Macháček se během závodu držel kolem 22. místa, zadřel ale zadní kolo a jeho osud na rallye je ohrožený.

Kamióny

Jako první mezi „kamioňáky“ rychlostní zkoušku dokončil Dmitry Sotnikov, ale průběžnému pořadí stále vévodí Gerard De Rooy. Holanďan Van Vliet na druhém místě ztrácí na prvního De Rooye 36 minut.

Mechanik Loprais týmu Leoš Loprais - syn Karla

Martin Kolomý měl po čtvrté, úspěšné etapě technické problémy. Odešel mu kompresor a jeho kamión nebrzdil a neřadil. Nejlepší z Čechů byl Aleš Loprais na devátém místě, průběžně je sedmý.

Porucha motoru znamenala předčasný konec posádky kamionu Liaz pilotované Jaroslavem Valtrem. Členové týmu KM Racing neprojeli cílem v Tucumánu a ze soutěže, stejně jako loni, odstupují.

Spustit audio