Antonín Liška: Jak se plaší smrt
Kniha pojednává převážně o osudech pilotů 312. československé stíhací perutě, ve které Antonín Liška sloužil, jména pilotů jsou změněna. Kniha vznikla za dlouhého pobytu v nemocnici, autor byl totiž těžce raněn.
Antonín Liška se narodil v roce 1911 v Hromnicích u Plzně. Absolvoval Vojenskou akademii v Hranicích a stal se vojenským letcem. V červenci 1939 odešel do Polska, kde byl přijat do polského letectva. Po vypuknutí 2. světové války se spolu s dalšími československými letci ocitl v internaci na území Sovětského svazu.
Tato skupina byla následně odeslána složitou cestou okolo Afriky do Francie, ale vzhledem k rychlému vývoji válečných událostí nakonec doplula v říjnu 1940 do Velké Británie. Antonín Liška prošel výcvikem na stíhačkách Hurricane a Spitfire a byl zařazen do 312. československé stíhací peruti RAF.
Při bojovém letu v červnu 1942 utrpěl těžká zranění a po rekonvalescenci pracoval na velitelství dopravního letectva jako styčný důstojník. Po skončení války se vrátil do Československa a působil jako velitel Leteckého dopravního pluku, kde mimo jiné létal i s ministrem zahraničí Janem Masarykem.
Někdy je dokonce srovnávána se slavnými Nebeskými jezdci Filipa Jánského.
V roce 1949 byl z armády bez důvodu propuštěn. Prodával automobily, rozvážel mléko, pracoval jako parketář, vyučoval angličtinu. Až v roce 1968 mohl jako člen Svazu protifašistických bojovníků chodit na besedy s mládeží. Před svou smrtí v roce 1998 byl spolu se Zdeňkem Svěrákem autorem námětu pro film Tmavomodrý svět.
Boj s vlastním strachem
Svoje válečné prožitky publikoval Antonín Liška v knihách Stíny na obloze, Jak se plaší smrt a Cesty mužů. Zvláště druhá z nich je považována za jednu z nejlepších knih o československých letcích bojujících v Anglii.
Někdy je dokonce srovnávána se slavnými Nebeskými jezdci Filipa Jánského v tom smyslu, že zatímco Jánský vytvořil literární pomník československým bombardovacím letcům, tak Antonín Liška prokázal touto knihou čest svým kamarádům stíhačům.
Piloti zde prožívají souboje nejen za kniplem Spitfiru, ale především sami se sebou.
Liška líčí život skupiny našich stíhacích letců za druhé světové války na letišti ve Whitehillu, a to jak ve vzrušujících okamžicích vzdušných soubojů, kdy o životě rozhodují zlomky vteřiny a vítězí ten, kdo lépe zvládl zbraň, tak i ve chvílích odpočinku.
Čtěte také
Přestože se nejedná vysloveně o memoárové dílo, jednotlivé příběhy mají své reálné předobrazy. Velký důraz je v románu kladen právě na osobní rovinu zúčastněných hrdinů. Piloti zde prožívají souboje nejen za kniplem Spitfiru, ale především sami se sebou.
Právě boj s vlastním strachem, se strachem o život svých kamarádů, ale i lásek dodává románu velmi specifický charakter. A že ten souboj byl v mnoha případech neúspěšný, je tím ještě děsivější.
Radioknihu můžete poslouchat celé čtyři týdny.
Související
-
Režim v československých letcích pro jejich odvahu a nezlomnost viděl nebezpečí, míní režisér Bojar
Celovečerní dokument Good Old Czechs, v těchto dnech právě přichází do kin. Film líčí specifickou formou osudy pilotů RAF Františka Fajtla a Filipa Jánského.
-
Dva čeští letci RAF jako ironičtí glosátoři všednodennosti války. To je dokument Good Old Czechs
Saša Michailidis se ptá střihače Šimona Špidly, jednoho z autorů dokumentu Good Old Czechs a Tomáše Stejskala, filmového publicisty serveru Aktuálně.
-
Good luck, říkali před startem českoslovenští piloti ve službách RAF
Životní osud jednoho z nich, druhého pilota Jaromíra Drmelky, zpracoval ve své knížce Wellington byl jejich osud soukromý historik Daniel Švec.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.