Břetislav Tureček: Boj o srdce a mysl

9. červenec 2010

Američané tomu říkají „získat srdce a mysl“ místních obyvatel. Tedy ve válečné zóně se pokusit zapůsobit na domácí civilisty tak, aby cizí vojáci nebyli vnímáni jako bezohlední okupanti, ale naopak citliví spojenci.

Je to přesně ta věc, která se Američanům katastrofálně nepovedla v Iráku a asi ještě hůře nakonec dopadne v Afghánistánu. Škoda, že žádný psycholog americké armády včera neseděl v sále Rakouského hospicu v Jeruzalémě.

Pět historiků z Německa, Rakouska, Spojených států a ze samotného Jeruzaléma tam popisovalo, jak se podařilo za první světové války rakousko-uherské armádě získat srdce a mysl obyvatel Palestiny. Rakousko-uherští vojáci, a mezi nimi stovky Čechů, se tehdy marně pokoušeli po boku Osmanské říše odvrátit vpád britských jednotek na Blízkých východ.

Pravda, situace byla v mnohém jiná než dnešní postavení Američanů v Iráku nebo Afghánistánu. Rakušané nezabíjeli místní obyvatele, ale naopak ve válce stáli na straně domácí, turecké vlády.

Rakušané také nebyli hlavní zahraniční válečníci – této nevděčné role se podle dobových svědectví se zápalem sobě vlastním zhostili Němci. Rakušané měli v boji své dělostřelecké jednotky a obávané kanóny ze Škodovky. Jinak ale byli spíš v závětří, a tak měli čas a příležitost být hodnými vojáky.

Jak se ale včera shodlo hned několik expertů, mnohé věci by se od nich i dnes mohli k vlastnímu prospěchu učit i ti Američané.

Tak třeba rakousko-uherští vojáci nejenže jedli stejné potraviny jako místní obyvatelé, ale ještě pro ně stavěli vývařovny. I po desítkách let prý obyvatelé Betléma vzpomínali na rakouskou polní pekárnu. A na vojenské lazarety sloužící v době epidemií cholery a tyfu i místním lidem.

Rakušané se od nich také nebáli nakupovat – historické záznamy ukazují, že byli vítanými zájemci o suvenýry ze Svaté země.

K ideovým strůjcům rakousko-uherské vojenské mise patřil i moravský rodák, orientalista Alois Musil. A ten zase přišel s nápadem, že zbídačené zemi je vhodné pomoci vzděláváním nadaných studentů.

Několik desítek Palestinců nakonec opravdu odjelo do Rakouska. Studia nakonec nedokončili jen proto, že po porážce přišel rozpad Osmanské říše i samotného rakousko-uherského mocnářství. Orientální studenti se museli předčasně vrátit domů.

Za největší triumf Rakušanů ale dnešní historici považují, že se snažili místní obyvatelstvo také bavit. Pomáhalo jim v tom třeba kino zřízené v Jeruzalémě, koncerty maďarské cikánské kapely i barvité vánoční ceremonie.

No jistě, Američané už dnes mají v Afghánistánu úplně jiné starosti, než stavět nevděčným domorodcům biografy. Možná ale časem zjistí, že i pro válku 21. století jsou pořád vhodné i některé postupy, které se hodí spíš do století devatenáctého.

Autor je blízkovýchodní zpravodaj Českého rozhlasu

Spustit audio