Čím dál víc řidičů hradí výměnu rozbitého předního skla z vlastního. Viník se hledá těžko
Většina lidí hradí prasklé čelní sklo u auta jen ze své pojistky. Potvrzují to pojišťovny. Dokázat, že kamínek z posypového materiálu na silnici odlétl právě od auta někoho konkrétního, je složité. Přesto právníci doporučují sehnat si svědky a škodu vymáhat po majiteli nebo provozovateli vozidla, od kterého kamínek odlétl.
Silničáři v zimě ošetřují vozovku převážně solí nebo solným roztokem, ale na horách nebo v chráněných oblastech musí použít drcený kámen. Ten pak může od zadního kola odlétnout.
Podle Jana Rýdla z ŘSD ale za poslední dobu u nich nikdo žádnou škodu na čelním skle neuplatňoval. „Nemáme nikde za celou letošní zimu - ani dvě tři předchozí - hlášeno, že by došlo k poškození nějakého vozidla, které jede za sypačem,“ vysvětlil Rýdl.
Pokud už se stane, že kamínek někomu poškodí přední sklo, tak by měl podle právníka z oboru dopravy Josefa Bíńovce využít případného svědka nebo vyfotit auto viníka. „Poté je vhodné zase uplatnit nárok na náhradu škody jak na řidiči nebo provozovateli tohoto vozidla škodícího, případně přímo na jeho pojistiteli,“ popsal.
Pojištění stojí pár set korun ročně
Jenže poškozené čelní sklo se pojišťovnám těžko dokazuje. „Kamínek, který odletí a rozbije čelní sklo nebo tam něco způsobí, se velmi těžko prokazují. Tam je prostě jenom bouchnutí a na skle se udělá tečka. Ale z kterého auta to odletělo, to nepoznáte,“ potvrdil Václav Bálek z pojišťovny Allianz.
Podle Bálka nepomůže likvidátorům jako důkaz ani palubní kamera, na které většinou není poznat, odkud kámen odlétl. Pokud tedy řidič viníka nedojede a ten se mu k poškození nepřizná, tak si opravu musí zaplatit sám nebo ze svého pojištění.
„Pokud tam ten viník není, jakože ve většině případů není, tak tahle pojistná událost většinou se hradí je ta úhrada z havarijního pojištění či z pojištění skel,“ řekl Jakub Koutek z pojišťovny Slavia.
Jenže když nahlásíte škodu na svoji havarijní pojistku, tak přijdete o bonusy. Vyplatí se proto sjednat připojištění skel, které stojí několik stovek korun ročně.