De Roy útočí bez milosti
Prolog Rallye Dakar 2007 zajel mezi automobily nejrychleji stejně jako loni domácí Carlos Sousa. 117 měřených kilometrů z celkových 464 mezi Lisabonem a Portimaem byl o více než dvě a půl minuty rychlejší než druhý Giniel De Villiers na Volksawgenu. Třetí čas zajel dvojnásobný mistr světa v rallye Carlos Sainz a čtvrtý Ari Vatanen, který v legendárním dobrdružství vyhrál 4x na přelomu osmdesátých a devadesátých let.
Nejlepší start měla značka Volkswagen, která obsadila prvních pět míst. Rekordman Dakaru Stéphane Peterhansel, který vyhrál šestkrát na motocyklu a dvakrát mezi automobily, dojel se svým Mitsubishi osmý. Obhájce loňského vítězství Luc Alphand dojel ještě devět míst za ním. Jutta Kleinschmidt, která zvítězila v roce 2001, musela řešit problémy s elektronikou svého BMW a ztratila téměř 30 minut. Miroslav Zapletal a Míla Janáček s Mitsubishi byli klasifikován na 76. a Petr Jerrie s bugginou na 125. místě.
"To už je opravdový Dakar. Žádných prvních 100 kilometrů na rozehřátí," prohlásil v cíli Souza. První etapu ale vyhrál i před rokem, a do cíle v Dakaru pak dojel sedmý.
V jedné stopě byl dnes také nejrychlejší domácí jezdec, a to Ruben Faria na Yamaze. Z českých jezdců odstartoval nejlépe Martin Macek, který dojel na 43. místě. Zkušený Ivo Kaštan nabral po technických problémech už více než třičtvrtěhodinovou ztrátou.
"Nic těžšího jsem na Dakaru ještě nezažil. Velmi extrémní terén, těžký vlhký písek, vyjeté hluboké koleje. Mám problémy s motorkou, vynechává a nechce jet," postěžoval si na své internetové stránce jezdec, který jede Dakar už poosmé. Ještě hůř na tom byl Dušan Randýsek, který se spálenou spojkou zastavil pět kilometrů před cílem etapy.
Problémy měl i Tomáš Tomeček s Tatrou, který na zahajovacím úseku nabral ztrátu více než stominut a v neoficiálním pořadí je veden na 57. místě. Nejlepší z Čechů Martin Macík je s liazkou devátý a hned za ním je první Tatra, kterou řídí Brazilec De Azevedo. Aleš Loprais je třináctý. "Trať byla úzká, takže pro kamiony dost nepříjemná. V jednu chvíli se nám v zatáčce vyzula pneumatika, což nás zdrželo na 10 minut," řekl Azevedův navigátor Jaromír Martinec.
Hned v úvodu rallye potvrdil Gerard De Rooy se speciálem Ginaf, že to myslí s útokem na pozice ruských Kamazů vážně. Mladší člen rodinného klanu byl v první etapě o 46 sekund rychlejší než obhájce titulu Vladimir Čagin. Pětinásobného šampiona předstihl i další Nizozemec Hans Stacey s vozem MAN.
Výsledky - 1. etapa:
Automobily: 1. Sousa (Portug./Volkswagen) 1:20:38, 2. De Villiers (JAR/Volkswagen) -2:31, 3. Sainz (Šp./Volkswagen) -2:38, 4. Vatanen (Fin./Volkswagen) -2:38, 5. Miller (USA/Volkswagen) -3:56, 6. Checherit (Fr./BMW) -4:52, ...76. Zapletal (ČR/Mitsubishi) -43:59, 129. Jerie (ČR/Proto) -1:32:23
Motocykly: 1. Faria 1:22:07, 2. Rodrigues (oba Portug./Yamaha) -16, 3. Pujol (Šp./KTM) -5:00, 4. Casteu (Fr./KTM) -5:07, 5. Béthys (Fr./Honda) -5:10, 6. Street (USA/KTM) -5:19, ...25. Katriňák (SR/KTM) -12:56, 43. Macek (ČR/Yamaha) -16:19, 52. Pabiška (ČR/KTM) -19:12, 67. Macháček (ČR/Yamaha) -25:16, 139. Kaštan (ČR/Suzuki) -45:45, 193. Kubíček (ČR/Suzuki) -1:26:57, 211. Jakeš (SR) -1:41:06, 228. Randýsek (ČR/Suzuki) -2:35:26.
Kamiony: 1. G. De Rooij (Niz./Ginaf) 1:40:00, 2. Stacey (Niz./MAN) -20, 3. Čagin (Rus./Kamaz) -46, 4. Jacquet (Fr./MAN) -2:39, 5. Van Ginkel (Niz./Ginaf) -5:31, 6. Roca (Šp./Mercedes) -11:10, ...9. Macík (ČR/Liaz) -14:23, 10. Azevedo (Braz./Tatra) -15:33, 13. A. Loprais (ČR/Tatra) -24:52, 57. Tomeček (ČR/Tatra) -1:42:01.