Den v Saltě si užívá 289 závodníků, z Rallye vypadl Loprais nebo Macháček

11. leden 2016

Až do volného dne v bivaku v Saltě dojelo 112 motorek, 36 čtyřkolek, 90 aut a 51 kamiónů, což je 83 % celého startovního pole. Peugeot překonal všechna očekávání a to zejména jeden z jeho pilotů, nováček na Rallye Dakar Sébastien Loeb, který v polovině závodu vede v kategorii automobilů před Stéphanem Peterhanselem a Carlosem Sainzem. Mezi motorkáři je nejrychlejší zkušený Paulo Goncalves, který s přehledem odolává náporu ostatních jezdců.

Auta

„Je to jednoduché, jsou to tři soutěže v jednom: závod Peugeotů, náš závod, ve kterém jsme sami a závod ostatních daleko za námi,“ popisuje situaci na trati Matthieu Baumel, spolujezdec loňského vítěze v kategorii aut Al-Attiyaha. A má pravdu. Platí to od začátku závodu, který startoval v Buenos Aires. Jenom jeden týden stačil k tomu, aby sebevědomí loňského vítěze Al-Attiyaha na kusy roztrhaly drápy tří lvů – Peugeotů. „Útočím víc, než kdy jindy, ale každý den ztrácím tři nebo čtyři minuty,“ říká trpce obhájce titulu Al-Attiyah. „Jediné, co mi teď zbývá, je boj o stupně vítězů.“

Peugeoty letos září

Sébastien Loeb vede na Rallye Dakar 2016

V polovině závodu jsou první tři místa zabraná vozy peugeot, což je úplně jiná situace oproti loňsku, kdy se francouzským autům vůbec nedařilo. Třikrát na Dakaru 2016 už vyhrál Sébastian Loeb, který jede Rallye Dakar poprvé. Teď vede s náskokem 2:22 na Peterhansela a 4:50 má na Carlose Sainze.

Al-Attiyah a ostatní teď vlastně jenom čekají na chybu ze strany vozů peugeotů, ti měli zatím jenom drobné problémy. Členitý terén a maratonské etapy poskytují alespoň naděje pro vozy MINI Al-Attiyaha a nováčka Mikko Hirvonena, ten je aktuálně pátý.

Motocykly

V kategorii motocyklů skončila éra s názvem „Coma-Depsres“, ani jeden z nich v letošním ročníku na motorce nezávodí. Už na začátku závodu tedy bylo jasné, že na předních příčkách závodu uvidíme novou krev.

Čtěte také

Na první průběžné pořadí se po 7. etapách, i přes obtíže s nadmořskou výškou v Bolívii, probojoval Postugalec Paulo Goncalves. Zato Ruben Faria a Barreda Bort to zabalili ještě před dnem volna v Saltě a v závodu dál nepokračují. Také Australan Toby Price ukázal svůj talent, je průběžně druhý se ztrátou pouhých 3:12.

Průběžně vedoucí Paulo Goncalves

Čtyřkolky

O dramatický závod v kategorii quadů se stará 45 strojů, z toho čtyři někdejší vítězové Dakaru. První Chilský vítěz v historii Ignacio Casalle se snažil ovládnout celé startovní pole od začátku závodu a po dobu prvních čtyř dnů skutečně vedl. Jenže už v 6. etapě se musel vrátit domů, ze závodu odstoupil. Ze stínu se potom vynořili argentinští bratři Patronelliové – Marcos a Alejandro, a od té doby v závodě střídavě vedou.

Čtěte také

Kamióny

Favorité v kategorii kamiónů hrají hru na kočku a myš. V závodě je stále 51 trucků z celkových 55. Ve vedení se v průběhu prvního týdne střídali Pieter Versluis, Martin Kolomý, Gerard de Rooy, Eduard Nikolaev a Hans Stacey. Elitní skupina, která teď zahrnuje i obhájce titulu Ayrata Mardeeva (je na třetím místě). Prvních sedm jezdců od sebe dělí jenom malé rozestupy.

Češi v polovině závodu

Do Rallye Dakar jako nováček velmi dobře vstoupil závodník mistrovství světa v rallye Martin Prokop v toyotě, závod zahájil 14. místem a celkově se ještě ve druhé etapě pohyboval na 10. pozici. Ve 4. etapě ovšem auto převrátil na bok, bylo to před maratonem, kde neměl možnost auto opravit a přemýšlel i o vykopnutí hodně poškozeného předního skla.

Martin Prokop

Nebyla to ale jeho poslední nehoda, další měl Martin Prokop v 6. etapě. „Před úzkým mostem jsem byl trošku delší na brzdy, ale nic dramatického. Rozhodl jsem se, že to tam zvrhnu. Najednou jsem zjistil, že to asi nevyjde, ale pořád jsem bojoval, jedno kolo mi spadlo z mostu a v tu chvíli se auto začalo nahýbat. Ještě jsem chtěl zkusit hodit z mostu celé auto, aby nespadlo na bok, ale bohužel se převrátilo, zůstalo ležet na boku,“ řekl Prokop v rozhovoru pro reportéra Jana Říhu. I přes komplikace je ale Martin Prokop v první dvacítce průběžného pořadí.

V jedné stopě to umí Klymčiw

Ondřej Klymčiw bojuje i se zraněným kotníkem

Nejlepší mezi českými motorkáři je Ondřej Klymčiw, celý první týden dojížděl kolem 20. místa. Při pádu ve 4. etapě si ale poranil kotník. Jenom díky péči lékařů a silné injekci dojel do Bolívie. „Spal jsem celou noc s nohou nahoře, ráno jsem na to skoro nemohl šlápnout, tak jsem došel za ortopedem, který mi píchnul něco na bolest.“ S umístěním ale může být spokojený, celkově mu zatím patří 24. pozice, a i když to není jeho vysněná první dvacítka, jde o jeho zatím nejlepší umístění v závodě.

Kolomý poprvé vyhrál, potom ho zbrzdila nehoda

Mezi kamióny si hned od začátku nejlépe vedl Martin Kolomý s tatrou, 3. etapu dokonce vyhrál – bylo to je ho první vítězství na Dakaru a oslavil tím 30 let tatry na Dakaru. „Je to fantastické! Máme historicky první etapové vítězství pro náš tým Tatra Buggyra Racing. Moc děkuji všem, protože toto je týmová práce,“ uvedl Kolomý v tiskové zprávě.

Čtěte také

I on si ale během prvního týdne závodu prožil perné chvilky. Dvakrát totiž v průběhu 7. etapy chyboval a po jejím skončení musel do místní nemocnice kvůli zánětu na ušním boltci. „Ráno jsem pomalu ani nenasadil helmu, takže jsem si musel vytrhnout interkom a měl ho jen mono. Místní odborníci, a že se jich na tu operaci sjelo, mi to vyřízli a můžu jet zase stereo,“ uvedl pilot týmu Tatra Buggyra. Etapu dokončil až jako 40. a v celkovém pořadí klesl na 17. místo.

Martin Kolomý v 5. etapě

Loprais bez šancí

Do 5. etapy nevystartoval Aleš Loprais a tím pro něj skončila celá Rallye Dakar, měl problémy s ložiskem. „Zrovna v případě naší poruchy byl od nás servis 600 kilometrů daleko, a „jako na potvoru“ dojeli na jiné GPS body, než jsme jim poslali. Přijeli o pohoří vedle a ve finále jim transport toho zásadního dílu trval 15 hodin a my jsme zůstali vy výšce čtyři tisíce metrů nad mořem 18 hodin. To nebylo zrovna příjemné, ale Dakar s sebou tohle nese a je to součást té bláznivé hry,“ řekl Loprais.

Technické problémy Aleše Lopraise ve 4. etapě

Nedojel ani Macháček

Josef Macháček s navigátorem Martinem Plechatým se stali druhou českou posádkou, která předčasně skončila na Rallye Dakar. Pětinásobného vítěze kategorie čtyřkolek, který aktuálně startuje s buggynou Optimus, zastavila technická porucha v páteční šesté etapě.

Spustit audio