Dvě hry z dílny Českého rozhlasu získaly ceny v kategorii Short Forms
Minutové hry Jak vyhynuli štulíci a Domácí porod sklidily velký úspěch na mezinárodním festivalu rozhlasové tvorby Prix Marulić, který se konal na chorvatském ostrově Hvar.
V kategorii Krátké formy získala druhé místo minutová hra autorky Daniely Fischerové Jak vyhynuli štulíci. Hra Domácí porod od Petra Hudského obsadila třetí místo.
Celkem bylo do této kategorie zařazeno 16 příspěvků – jednalo se o předvýběr Chorvatského rozhlasu.
Obě hry zpracovávají novým způsobem biblické příběhy. Odpovídají tak soutěžnímu tématu „znovuobjevené staré texty“ (Old Texts Revisited).
Tímto mottem se zdůrazňuje poslání festivalu jako přehlídky rozhlasové tvorby vycházející ze starých textů literárního a kulturního dědictví. Starými texty se rozumí jakýkoliv text před rokem 1921, což je symbolicky také rok vzniku první rozhlasové hry.
Ceny převzala na Hvaru v pátek večer dramaturgyně a autorka projektu Minutových her Kateřina Rathouská.
Minutové hry tak navázaly na předešlé úspěchy Českého rozhlasu na festivalu - v roce 2009 zvítězila v kategorii Drama rozhlasová hra Vojcek.
O soutěži Prix Marulić
Festival, který se letos konal posedmnácté, tvoří tři kategorie: Drama, Dokument a Krátké formy. Na festival lze přihlásit rozhlasové formy zpracovávající staré texty jakéhokoliv literárního žánru nebo formy (báseň, epos, drama, román), které vznikly před rokem 1921.
Starými texty jsou míněny nejen staré texty literární, ale také jakékoli další dokumenty či psané formy kulturního dědictví, které nelze klasifikovat jako literární dílo.
Kromě tradičních textů pořadatelé přijímají také pořady zpracovávající hraniční texty, které nepatří v přísném slova smyslu do oblasti literatury. Stejně tak může jít o určité artefakty či poznámky, které ukazují ducha doby.
Rozhlasový pořad, který takový text zpracovává, by měl k textu přistupovat novátorsky, revidovat jej pro současnost s pomocí umělecké formy typické pro rozhlasové médium.
Starý text je zde výchozí bod, který rádio přejímá, transformuje a vysílá směrem k posluchačům jako autentické rozhlasové umělecké dílo.